Nie je tajomstvom, že letecké spoločnosti dostali knokaut už počas prvej vlny pandémie nového koronavírusu.
Štáty sľúbili bohatú pomoc a hoci sa zdalo, že finančné injekcie budú stačiť, americký scenár ukazuje, že druhá vlna bude kritickejšia a letecké spoločnosti si môžu vypýtať viac. Letecké spoločnosti v USA už teraz žiadajú druhý balíček pomoci od federálnej vlády.
V marci im Kongres a Biely dom poskytli financie v hodnote 25 miliárd dolárov plus prístup k ďalším 25 miliardám v pôžičkách s nízkym úrokom.
Kritici však tvrdia, že dať im teraz o 25 miliárd dolárov viac je len ďalší záchranný balíček bez žiadneho hlbšieho významu.
Prevádzkovatelia leteckých spoločností sú, naopak, toho názoru, že len s pomocou štátu dokážu zachrániť tisíce pracovných miest. Tie museli medzičasom aj tak zredukovať a prepustiť stovky ľudí.
Americké aerolínie v dobrej kondícii
Prezident a výkonný riaditeľ združenia Airlines for America (A4A) Nick Calio argumentuje za pomoc štátu aj v kontexte doterajších výsledkov amerických aerolínií. Pre denník Washington Post hovorí, že kondícia samotných spoločností bola na veľmi dobrej úrovni.
„Za posledné desaťročie osobné letecké spoločnosti minuli na svoju pracovnú silu 424 miliárd dolárov, na investície do flotíl a iných produktov 143 miliárd dolárov, dlhy vo výške 91 miliárd dolárov boli splatené a akcionárom sa vrátilo 56 miliárd dolárov v podobe dividend a spätného odkúpenia akcií. Prevažná väčšina ich ziskov teda smerovala do spoločností a ich zamestnancov,“ obhajuje americké letecké spoločnosti N. Calio.
Biely dom tak teraz uvažuje, čo urobiť, a výsledky rokovaní majú byť známe o niekoľko dní. Odborníci varujú, že nielen malé letecké spoločnosti môžu skrachovať, ale veľké bankroty hrozia aj stáliciam amerického neba, ktoré operovali desiatky rokov.
- Letectvo počas krízy v číslach
- Globálne straty leteckých spoločností sú na úrovni 84,3 miliárd dolárov
- Pokles dopytu je globálne o 66 percent menší, v Európe o viac ako 80 percent v porovnaní s rokom 2019
- Tržby leteckých spoločností klesli globálne o viac ako 419 miliárd amerických dolárov, to je pokles o 50 percent v porovnaní s rokom 2019
- Lety sa globálne znížili o viac ako 50 percent. Za tento rok bolo vykonaných 1,4 milióna letov, za rok 2019 takmer 3 milióny
- Veľké letecké spoločnosti boli finančne podporené v celkovej sume 160 miliárd dolárov, stále to však nemusí stačiť
Európske spoločnosti sú odkázané na štát
V Európe je situácia viac dramatická. Nie je tu veľa leteckých prepravcov, ktorí by sa mohli pochváliť rozumným hospodárením a štátna pomoc je viac než žiadaná.
Nemecká Lufthansa dostala od vlády takmer desať miliárd eur, Air France-KLM deväť miliárd a taliansku Alitaliu opäť, tak ako každý rok, vláda zachraňovala siedmimi miliardami eur.
V Európe sa však s nárastom počtu infikovaných ľudí a plánovanými opatreniami zhoršuje aj problém financovania leteckých prepravcov a americký scenár je reálny. Spoločnosti budú pravdepodobne žiadať štáty o ďalšie peniaze.
Holandský minister financií Wopke Hoekstra už v minulosti naznačil, že holdingová spoločnosť Air France-KLM nemusí prežiť. Ak však bude žiadať o ďalšie peniaze, Francúzi aj Holanďania sú pripravení pomôcť, ale nebude to zadarmo. Podľa nich sa musí urobiť rozsiahla reštrukturalizácia, ktorá bude počítať s ozdravným plánom na niekoľko rokov.
Ďalšie peniaze pre leteckých prepravcov v Európe budú nutné. Kde sa však nájdu a z čoho budú dotácie financované, nie je známe. Ak sa bude situácia s opatreniami vyvíjať tak ako počas prvej vlny pandémie, prepravcom hrozí kolaps a rozsiahle bankroty.
Dobré správy sú v nedohľadne
Štáty v Európe sa pomaly dostavajú do stavu, keď sa diskutuje o zatvorení hraníc. Írsko už oznámilo, že zavádza tvrdý „lockdown“, ostatné krajiny stále váhajú.
Podľa Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) sa dopyt po lietaní môže obnovovať dva až tri roky, pokým nebude na stole účinná vakcína. Globálne tržby leteckých spoločností sa podľa IATA znížili presne o 50 percent na úroveň 500 miliárd dolárov, straty sa vyšplhali na úroveň 84,3 miliárd.
Organizácia ďalej varovala, že letecký priemysel „spáli“ v druhej polovicu roka 2020 viac ako 77 miliárd dolárov, čo predstavuje približne 300-tisíc dolárov za minútu.
„Pomalé zotavenie v leteckej doprave spôsobí, že letecký priemysel bude v roku 2021 naďalej strácať v priemere päť až šesť miliárd dolárov mesačne. IATA vyzvala vlády, aby podporili toto odvetvie počas nadchádzajúcej zimnej sezóny ďalšími zmierňovacími opatreniami vrátane finančnej pomoci,“ tvrdia zástupcovia IATA.
Vlády po celom svete do dnešného dňa poskytli podporu vo výške 160 miliárd dolárov vrátane priamej pomoci, dotácií na mzdy, úľav na dani z príjmu právnických osôb a konkrétnych úľav na dani z odvetvia vrátane daní z pohonných hmôt.