Plán Španielska s miliardami z fondu EÚ na obnovu ekonomiky po pandémii koronavírusu bude lakmusovými papierikom pre zvyšok únie. Ak zámer vlády Pedra Sáncheza zožne úspech, podľa odborníkov by mohol byť predzvesťou integrovanejšej a stabilnejšej eurozóny.

Zatiaľ to však tak nevyzerá. Výstavnou skriňou modernizácie španielskej ekonomiky má byť transformácia automobilky Seat v Martorelli, neďaleko Barcelony, na výrobcu elektromobilov a tiež batérií. Celkovo má od roku 2025 zísť z linky až 500-tisíc malých mestských elektrických áut ročne. To by znamenalo vytvorenie 140-tisíc nových pracovných miest a podnietilo rast národného hospodárstva o jedno až 1,7 percenta. Tak znel pôvodný predpoklad španielskej vlády, uvádza Reuters.

Dôležitá súčasť ekonomiky

Krajine by sa podarilo zachovať a rozvíjať existenciálne dôležitý automobilový priemysel. V Španielsku predstavuje 10 percent hrubého domáceho produktu (HDP) a vytvára stabilné pracovné miesta. Až 84 percent zamestnaných má podľa webu lamoncloa.gob.es zmluvy na dobu neurčitú.

Na projekt v Martorelli má ísť značná časť peňazí z fondu obnovy; Španielsku bolo v rámci grantov určených 70 miliárd eur. V marci s veľkou slávou tieto ambície Sánchezova vláda predstavila, upozornil portál Financial Times (FT). O štyri mesiace neskôr vydala formálny súhlas s projektovou schémou. No doteraz neboli stanovené pravidlá pre konzorcium, ktoré za projektom stojí. Tender sa začne až koncom tohto roka a prostriedky budú vyplatené v roku 2022.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa