Slovensko je na prvý pohľad úplne závislé od ruskej ropy, z ktorej vyrába palivá pre seba aj na vývoz do Rakúska, Česka a ďalších krajín. Komplikovaný proces je nastavený práve na tento druhy ropy.

Zároveň je Bratislava už takmer 60 rokov napojená na viac ako 5-tisíc kilometrovú rúru menom Družba, ktorá vedie  do Tatarstanu, kde sa zbiera ropa zo západnej Síbiri, Uralu a Kaspického mora.

Išlo by o neriešiteľnú situáciu, keby sa Slovnaft a MOL pred jedenástimi rokmi nerozhodli zrekonštruovať starý ropovod Adria. Ten bol vybudovaný na prelome 60. a 70. rokov a podieľalo sa na ňom aj vtedajšie Československo.

Ropovod Adria - československé dedičstvo
Ropovod Adria bol vybudovaný na prelome 60. a 70. rokov a na jeho výstavbe sa podieľalo aj Československo. O 50 rokov neskôr môže prepravovať ropu do slovenskej rafinérie Slovnaft až z chorvátskeho prístavu Omišalj. Časť objemu je možné prepraviť aj ďalej do Čiech.

Začína sa v chorvátskom prístave Omišalj, pokračuje cez Maďarsko a vedie až na Ukrajinu, kde sa napája na Družbu.

Eso v rukáve: zrekonštruovaný ropovod Adria

Rekonštrukcia sa skončila v roku 2015, stála 70 miliónov eur a priniesla vylepšenie. Po novom sa ropovod na Slovensko napája už pri Šahách a ropa nemusí cestovať cez Ukrajinu, príde tam cez maďarský Tököl.

Kľúčová pre Slovnaft je však ešte ďalšia vec. Prepravná kapacita v smere na Slovensko bola zvýšená z tri a pol milióna ton ročne na šesť miliónov ton.
To znamená, že dokáže plnohodnotne zásobovať slovenskú rafinériu. Slovnaft benefituje z rekonštrukcie naplno, čiastočne získalo aj Česko.

Prepravné trasy má teda Slovensko plnohodnotne diverzifikované. Do rafinérie však treba dopraviť surovinu. Rafinéria dokáže teoreticky spracovať ktorúkoľvek ropu, ale najefektívnejšie funguje vtedy, keď má stabilný prísun rovnakej suroviny.

Alternatívna ropa: zmeny radšej postupne

Rôzne druhy ropy sa líšia hustotou a obsahom síry. Slovnaft je nastavený na ťažší druh ruskej ropy Urals, z ktorej je možné získať viac nafty, ktorej Európa spotrebuje oveľa viac ako benzínu. Spracovanie ropy však nie je len o nafte a benzíne, ale aj o množstve ďalších produktov.

Ilustracna fotka k cenam benzinu a tankovaniu.
Neprehliadnite

Zásah do produkcie palív môže priniesť benzín na prídel

Každý barel ropy počas spracovania v rafinérii zo seba vydá aj vykurovacie oleje, letecký petrolej, LPG či polyméry na výrobu platov, ako sú napríklad polypropylén či polyetylén.

Vyrábajú sa z nich potrubia, obaly, automobilové diely či fľaše, vrecia alebo hračky. V rafinérii sa dejú zložité chemické procesy, na ktoré sa využívajú rôzne katalyzátory.

Keď sa zmení druh ropy na vstupe, je potrebné upraviť celý proces a nastavenie rafinérie. Zvyšuje sa riziko poruchovosti či korózie a mení sa proces údržby. Iné sú emisie aj spotreba energie. Ak sa tieto nepríjemnosti podarí zvládnuť, ešte stále ostáva problém, že sa mení objem a podiel výstupov z rafinérie.  Meniť sa teda musí aj logistika a môže sa stať, že niektorých produktov bude priveľa, iných nedostatok.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa