„Podľa našich odhadov minulý rok Slováci platobnými kartami zaplatili 1,6 miliardy eur za nákupy v zahraničí. Zároveň z bankomatov nachádzajúcich sa mimo územia Slovenskej republiky vybrali v roku 2019 ďalších 300 miliónov eur,“ uviedol počas tlačovej konferencie analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák. Konečná suma minutá mimo domovinu bude pravdepodobne ešte vyššia, keďže značná časť ľudí míňa aj hotovosť vybranú ešte na Slovensku.
Veľká časť ľudí nakupuje za hranicami kvôli výrazným akciám na značkové výrobky. „Ešte pred pandémiou som rád chodil na výpredaje do rakúskeho Parndorfu. Párkrát do roka tam majú naozaj dobré akcie. Napríklad za pár desiatok eur sa dajú kúpiť značkové turistické bundy, ktoré bežne predávajú za niekoľko stoviek eur,“ hovorí Bratislavčan Peter Berák. Nosí pri sebe vždy aj určitú sumu v hotovosti, ak by mu náhodou nešlo zaplatiť kartou.
Pred Vianocami minú Slováci v zahraničí 146 miliónov eur
Mimo domovinu míňajú ľudia obrovské sumy hlavne v lete a v zime. Pred minulými Vianocami to bolo podľa údajov Slovenskej sporiteľne až 146 miliónov eur. „Z okolitých krajín sa predvianočné nákupy najčastejšie realizujú v Rakúsku, Česku a Poľsku. V susednom Maďarsku nakupujeme viac hlavne počas letných dovoleniek,“ povedal M. Horňák.
Tesne pred Vianocami Slováci v Rakúsku najviac nakupujú potraviny, oblečenie, pohonné hmoty a hobby náčinie. Česká republika ešte pred vypuknutím pandémie lákala hlavne turistov, ktorí najviac peňazí minuli za ubytovanie a gastronómiu. Až potom nasledovali výdavky za nákup drogérie, oblečenia, potravín, hobby náčinia a nábytku.
Hlavne ľudí zo severného Slovenska láka Poľsko na tradičné trhy, ktoré ponúkajú napríklad množstvo lacného oblečenia. U našich severných susedov sa tiež vo veľkom kupuje oblečenie, nábytok, vybavenie do domácnosti a potraviny.
Nákupy v kamenných obchodoch preferuje hlavne staršia generácia. Mladšia vo veľkom nakupuje v online priestore, ale aj tu domáce firmy zaostávajú za zahraničnými e-shopmi. Zo všetkých zrealizovaných online platieb minulý rok až dve tretiny odišli mimo územia Slovenska. „V roku 2019 sme v elektronických obchodoch minuli 1,3 miliardy eur. Z tejto sumy skončilo v zahraničí až 850 miliónov eur,“ informoval M. Horňák. Pätinu svojich tržieb realizujú internetové obchody práve pred príchodom Vianoc.
Firmy lákajú ľudí nakupovať na Slovensku
V snahe pomôcť domácemu hospodárstvu Slovenská sporiteľňa spolu s desiatkami slovenských firiem spúšťa iniciatívu Doma nakupujem. „Uvedomujeme si, že Slovensko je otvorená trhová ekonomika. Napriek tomu sme presvedčení, že v tejto výnimočnej situácii je myšlienka nakupovania doma jednoduchým a účinným nástrojom, ako si všetci vieme navzájom pomôcť,“ povedal Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za firemné bankovníctvo.
Viac peňazí minutých doma totiž firmám zvýši tržby a následne im umožní v časoch recesie udržať viac pracovných miest. Príklad ponúka známy slovenský výrobca ponožiek. „Výberom lokálneho vianočného darčeka zákazník podporuje domácu ekonomiku. Za výrobou a predajom ponožiek Fusakle stojí už viac ako 300 ľudí zamestnaných na Slovensku,“ povedala marketingová manažérka tejto značky Simona Zajíčková.
Táto slovenská firma počas prvej vlny prežila hlavne vďaka online predaju, ktorý jej však nedokázal vykompenzovať straty z dočasne zatvorených prevádzok. Podobne je na tom väčšina domácich firiem a situácia sa zmení až vtedy, keď ľudia aj v online priestore začnú viac nakupovať slovenské výrobky.