Existujú štyri scenáre globálneho ekonomického výhľadu. Tri z nich predstavujú potenciálne vážne riziká s ďalekosiahlymi dôsledkami pre trhy.
Najpozitívnejšie je „mäkké pristátie“, kde sa centrálnym bankám vo vyspelých ekonomikách podarí znížiť infláciu späť na dve percentá bez spustenia recesie. Druhá možnosť je relatívne krátka a plytká recesia.
Tretím scenárom je tvrdé pristátie, kde si návrat k dvojpercentnej inflácii vyžiada dlhotrvajúcu recesiu s potenciálne vážnou finančnou nestabilitou. Ak snaha skrotiť infláciu spustí vážnu ekonomickú a finančnú nestabilitu, prichádza do úvahy štvrtý scenár: centrálne banky sa rozhodnú povoliť infláciu nad cieľovú úroveň, čím riskujú ukotvenie inflačných očakávaní a pretrvávajúcu špirálu miezd a cien.
V súčasnosti je eurozóna už v technickej recesii, pričom HDP klesol v štvrtom štvrťroku 2022 a v prvom štvrťroku 2023, pričom inflácia je stále vysoko nad cieľom. Spojené kráľovstvo ešte nie je v recesii, ale rast sa prudko spomalil a inflácia zostáva tvrdohlavo vysoká A Spojené štáty v prvom štvrťroku prudko spomalili, aj keď jadrová inflácia zostala tiež vysoko.
Medzitým sa zdá, že oživenie Číny po pandémii covidu sa zastavilo, čo spochybňuje vládny relatívne nízky odhad ekonomického rastu. Aj ostatné rozvíjajúce sa trhy a hraničné ekonomiky vykazujú relatívne chudokrvný rast v porovnaní s ich potenciálom, pričom mnohé stále trápi veľmi vysoká inflácia.
Ktorý zo štyroch scenárov je najpravdepodobnejší? Hoci inflácia vo väčšine vyspelých ekonomík klesla, nepodarilo sa to tak rýchlo, ako centrálne banky dúfali, čiastočne preto, že napätosť na trhu práce a rýchly rast miezd prispeli k inflačnému tlaku v sektore služieb. Okrem toho expanzívne fiškálne politiky stále živia dopyt a prispievajú k pretrvávajúcej inflácii.
Čína sa snaží vraziť klin medzi Európsku úniu a USA. Vyhliadky na spoluprácu sa strácajú
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?