Na trhu s ropou sa chystajú obrovské zmeny. Milióny barelov ropy ruskej ropy denne nebudú cestovať cez ropovody do Európy, ale tankermi do Ázie. V opačnom smere sa budú ponáhľať tankery arabských krajín, ktoré namiesto toho, aby išli do Ázie, pôjdu do Európy.

Na prvý pohľad jednoduché a elegantné riešenie, ale opak je pravdou. Tankerov jednoducho nebude dosť, a to hlavne z toho dôvodu, že ich čaká dlhšia cesta a následne sa vracať prázdne späť. Potrvá to celé mesiace.

China Yantai Trade
Neprehliadnite

Ruské exporty ropy nezachráni Čína a už vôbec nie India

Celá operácia sa takmer určite nepodarí, skrátka to nie je možné stihnúť so súčasnou flotilou ropných tankerov. Podarí sa to len čiastočne, trh bude potrebovať niekoľko mesiacov, kým sa prispôsobí. Nová rovnováha sa však nebude páčiť nikomu. Najmenej sa zapáči Rusku a spotrebiteľom.

Koronavírus aj v roku 2022 fandí motoristom

Problém ešte nie je vidieť, a to z dôvodu, že USA so západnými spojencami vypúšťajú na trh milión barelov ropy denne. Okrem toho Peking po tom, keď sa pasoval za lídra v boji proti pandémii koronavírusu, úplne vybuchol. Jeho stratégia nulovej tolerancie covidu-19 nefunguje.

Čo je horšie, vedenie krajiny si to odmieta priznať a zavádza tvrdé lockdowny ako vystrihnuté z roku 2020. Na ekonomiku, a tým pádom aj na spotrebu ropy, to bude mať silný vplyv, cena ropy preto klesá a motoristi si môžu vydýchnuť. To je však len dočasná úľava. 

Koľko poblúdených prázdnych tankerov si svet môže dovoliť?

Európa plánuje nahradiť ruské dodávky ropy alternatívnymi zdrojmi. Rusko si je toho vedomé, preto sa snaží svoju produkciu exportovať inam. Záujem o ruskú ropu je veľký a cena výhodná. Problémom je preprava. Do Európy vedie ropovod Družba, ktorý pravdepodobne nečaká svetlá budúcnosť.

Do Číny vedie tiež ropovod, ale momentálne je využitý naplno. Jedinou alternatívou je preprava tankermi. Až doteraz Rusko posielalo tankery hlavne do Európy, pričom cesta trvala týždeň. Jedna dodávka aj s cestou späť približne dva týždne.

Po novom však tankery budú z Ruska mieriť hlavne do Číny. Cesta však potrvá dva mesiace. A to nie je to najhoršie. Tanker sa ešte musí vrátiť späť, to sú ďalšie dva mesiace. Oproti súčasnej situácii bude tanker obsadený jednou dodávkou o 14 týždňov dlhšie ako doteraz. Celých 14 týždňov nenaloží ďalší náklad, pretože bude stále obsadený pôvodnou dodávkou, prípadne pôjde prázdny späť.

Na presmerovanie námorných dodávok ropy z Európy do Číny v objeme 1,3 milióna barelov denne by Rusko potrebovalo 80 super-tankerov triedy VLCC, ktoré budú v permanentnej prevádzke. Rusko však tieto lode nemá a tak skoro ich ani nebude mať. Sú obsadené.
Zoltan Pozsar, investičný stratég Credit Suisse

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa