Plne naložený kamión zvykne byť symbolom prosperujúcej ekonomiky. Jeho jazda po slovenských cestách však prináša rozporuplné vnemy. Ich scenériu často tvorí jedna moderná fabrika za druhou, na druhej strane, vozidlo často nabehne na nerovnosti a výtlky.
Ekonomická sila slovenského hospodárstva rastie takmer nepretržite od vzniku republiky. V ére samostatnosti hrubý domáci produkt klesol len počas troch rokov. Stalo sa tak po páde Mečiarizmu, nástupe finančnej krízy a pandémie. Napriek tomu mnoho slovenských ciest je dnes v oveľa horšom stave ako v minulosti. Nečakaným vinníkom je pokles objemu verejných investícií po vstupe do Európskej únie.
Za zlý stav môže dlhodobé zaostávanie verejných investícií za hospodárskym rastom. Slovensko na verejné investície v súčasnosti každý rok minie 3,4 percenta HDP. Ide o priemer za obdobie od roku 2018 do roku 2022. Nie tak dávno však dosahovali ročné verejné výdavky 4,1 percenta HDP. Taký bol priemer v rokoch 2013 až 2017.
Česko-slovenská anomália
Slovenské verejné investície merané podielom na HDP začali nečakane klesať po vstupe do Európskej únie. V ére pred vstupom dosahoval ich ročný priemer 4,2 percenta HDP. Po roku 2004 je ročný priemer len 3,4 percenta HDP. „V menšej miere podobnú anomáliu pozorovať aj v susednom Česku. Pokles zo 4,8 percenta HDP pred rokom 2004 na 4,6 percenta HDP po roku 2004,“ približuje Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank. V Poľsku za rovnaké obdobie stúpli z 3,0 percenta na 4,4 percenta HDP a v Maďarsku z 3,2 percenta na 4,7 percenta HDP.
Medzi jednotlivými rokmi existujú dosť veľké výkyvy. Preto je negatívny vývoj rozumné ilustrovať v päťročných cykloch alebo porovnávať pred a po vstupe do Európskej únie. Pri pohľade na dostupné dáta za posledné dva roky sa totiž vývoj môže javiť ako priaznivý.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?