„Nežijem v presvedčení, že vodík do roka a do dňa nahradí plyn aj ropu. Naopak, tieto dve komodity tu s nami ešte dlho budú. Naša snaha o presadenie vodíka je v začiatkoch a k masívnemu nasadeniu príde najskôr o dve až tri volebné obdobia,“ povedal predseda SaS Richard Sulík. Práve šéf liberálov je na slovenskej politickej scéne najväčším fanúšikom vodíka.

Za svoj postoj často schytáva tvrdú kritiku. Európske automobilky jednoznačne vsadili na výrobu elektrickými batériami poháňaných vozidiel. Vodíkový pohon bude na starom kontinente okrajovou záležitosťou a potenciál má skôr v hromadnej preprave ľudí. V rámci pilotného projektu sa počíta napríklad s nasadením vodíkových autobusov v Piešťanoch.

Lenže nie všade vo svete vidia budúcnosť rovnako ako v Európskej únii. Ázia počíta s vodíkom aj v osobnej preprave. Vozidla poháňané týmto palivom vyvíja napríklad Hyundai. Už pred štyrmi rokmi predstavil kórejský koncern SUV vozidlo Nexo. Automobil poháňaný čisto vodíkom sa podľa výrobcu vlastnosťami vyrovná vozidlám jazdiacim na benzín a naftu. Na domácom trhu sa však nepredáva pre neexistujúcu sieť vodíkových čerpacích staníc.

Ekológia a bezpečnosť

O využití vodíka sa vo veľkom diskutuje aj v Nemecku. Práve v najväčšej európskej ekonomike existujú firmy zamerané na presadzovanie „paliva budúcnosti“. Jednou z nich je konzultačná spoločnosť Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH (LBST). Podľa jej analýz už v roku 2030 dosiahne európsky trh s výrobou vodíka hodnotu 40 miliárd eur.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa