Vytvorenie jasného a najmä záväzného poradovníka stámiliónových investícií do infraštruktúrnych projektov v doprave má viacero výhod. Umožňuje lepšie koordinovať prípravu projektov a získavanie potrebných povolení. Stavebníci vďaka nemu môžu lepšie plánovať. Vláde a jej nominantom zároveň komplikuje pretláčanie projektov na základe vlastných preferencií. Slovensko však, napriek dlhodobému tlaku, dodnes takýto verejný zoznam nemá.
Opravu katastrofálnych ciest brzdia nekonečné námietky
Dopravné priority minister oznámi v lete
O dnes pripravovaných projektoch tak často nie je možné povedať, na akých konkrétnych kritériách stálo rozhodnutie o ich zaradení do prípravy a následnej realizácie. Chýbajúci analyticky zdôvodnený výber priorít a jasný harmonogramu vedie k rozpracovanosti nadmerného počtu úsekov naraz, zvyšuje náklady a zvyšuje neistotu v stavebnom sektore.
Súčasná vláda si už v programovom vyhlásení stanovila ako prioritu zoradenie budúcich investícií. Sľub, že urýchlene vypracuje a zverejní Investičný plán prioritných projektov jednotlivých oblastí dopravy vychádzajúci z analyticky podložených kritérií a aktuálnych dát, však za sto dní pri moci nestihla naplniť.
Podľa šéfa rezortu dopravy sú prípravy záväzného dokumentu v záverečných fázach prípravy. V najbližších týždňoch by sa materiálom mohla zaoberať vláda. „Verím tomu, že ešte v priebehu júla. Som pripravený to bezodkladne predložiť,“ avizoval v utorok minister dopravy Andrej Doležal.
Hodnota verzus peniaze
Ministri budú spočiatku diskutovať najmä o metodike, pomocou ktorej boli úseky vyberané a o zozname investičných priorít. Následne by vláda mala uznesením poveriť ministerstvo financií, aby pripravilo harmonogram financovania.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?