Politici veria, že pozitívnymi vyjadreniami dokážu zvrátiť pokračujúce spomaľovanie globálnej ekonomiky. Jedným z nich je kancelár Olaf Scholz, ktorý začiatkom roka povedal, že si je istý, že Nemecko v tomto roku nebude v recesii. Keď to hovoril, krajina už v nej bola.
Nepomohlo ani extrémne teplé počasie a ani „otvorenie sa“ Číny svetu. Čínsky ekonomický rast sklamal a na nemeckú ekonomiku mal opačný efekt. Za prvé štyri mesiace roka sa nemecký export do Číny prepadol o 11 percent.
Spoločnosť BASF vykázala v prvom štvrťroku v Číne tržby vo výške 2,3 miliardy eur, čo je 29-percentný pokles v porovnaní s rovnakým štvrťrokom minulého roka. „Výroba chemikálií prudko klesla v dôsledku energetickej krízy,“ povedal pre Financial Times Oliver Rakau, hlavný nemecký ekonóm z analytickej spoločnosti Oxford Economics. „Došlo k trvalému zásahu do konkurencieschopnosti“.
Zďaleka sa však problémy netýkali iba chemického priemyslu. Volkswagen, ktorý v Číne predáva viac áut ako ktorákoľvek iná automobilka, uviedol, že dodávky klesli v prvom štvrťroku o 15 percent. Negatívny trend sa prejavil aj na nemeckej priemyselnej a stavebnej produkcii, keď obe v marci prudko prepadli.
Týmto poklesom prispeli k negatívnej revízií nemeckého ekonomického rastu z prvého kvartála, ktorý štatistický úrad znížil na -0,3 percenta. Po poklese o pol percenta v poslednom kvartáli minulého roka sa tak Nemecko dostalo do technickej recesie.
„Zdá sa, že optimizmus na začiatku roka vystriedal väčší zmysel pre realitu,“ povedal ekonóm ING Carsten Brzeski. „Pokles kúpnej sily, preriedenie priemyselných objednávok, ako aj vplyv najagresívnejšieho sprísňovania menovej politiky za posledné desaťročia a očakávané spomalenie americkej ekonomiky, to všetko hovorí v prospech slabej ekonomickej aktivity.
Vláda môže padnúť na plynových kotloch. Ani bohaté Nemecko si nemôže dovoliť zelený extrémizmus
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?