Vybudovanie kompletnej diaľničnej infraštruktúry na Slovensku tak, ako bola navrhnutá, je beh na veľmi dlhú trať. Napriek tomu sa vodiči už o pár rokov dočkajú dokončenia úseku medzi Bratislavou a Košicami. Hoci pôvodné plány hovoria o roku 2030, minister dopravy Jozef Ráž je presvedčený, že sa to dá stihnúť o pár rokov skôr. Pomôcť by mohli nové zákony v oblasti stavebníctva, ochrany životného prostredia a verejného obstarávania. A, samozrejme, financie.
Revolučný prístup k výstavbe
Rezort dopravy mieni zintenzívniť výstavbu diaľnic a ciest prvej triedy, ako aj rekonštruovať mosty a modernizovať železnice. Pritom má ísť otázka, koľko to bude stáť štát, bokom. Ako uviedol pre TREND J. Ráž, investície, ktoré prídu do regiónov vďaka novým cestám, zaplatia náklady navyše niekoľkokrát.
„Snažíme sa revolučne pristupovať k problematike výraznejšieho urýchlenia prípravných povoľovacích procesov v oblasti stavebníctva. Doterajší stav je prekážkou rozvoja národného hospodárstva. Pre mňa nie je otázka, či daný diaľničný úsek má, alebo nemá byť postavený, pre mňa je otázka, kedy sa tak stane.“
Do dopravnej infraštruktúry smeruje v tomto roku bezmála 1,9 miliardy eur, a to zo štátneho rozpočtu a z európskych zdrojov. Čo sa týka výstavby a obnovy cestnej infraštruktúry, ministerstvo dopravy má k dispozícii 733 miliónov eur.
Na prevádzku železníc a zabezpečenie dopravných služieb je zo štátneho rozpočtu vyčlenených 920 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast zdrojov o 227 miliónov eur. Na výstavbu a obnovu železničnej infraštruktúry pôjde 107 miliónov eur. Ďalšie financie na modernizáciu pôjdu aj z Plánu obnovy a odolnosti SR.
Práce na diaľnici D1 pokračujú
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?