Logistika je segment, ktorý ako prvý pociťuje výraznejšie zmeny v ekonomike. Ukázalo sa to po pandémii koronavírusu, kedy sa rozdiel medzi štvrtým kvartálom a zvyškom roka, čo sa týka objemu prepravovaného tovaru, značne zmenšil. O zmenách a trendoch v rámci dopravných a skladovacích procesov hovorí finančná riaditeľka spoločnosti Dachser pre región juhovýchodnej Európy Iveta Šurganová.
Zmenila sa v rámci odvetvia logistiky v postcovidovom období podstata sezónnosti?
Najsilnejšia sezóna, ktorú v logistike poznáme, sa začína od septembra a ťahá sa do konca roka. Každý sa snaží do vianočného obdobia doručiť a spracovať čo najviac tovaru. Štandardne, ešte do pandémie koronavírusu, bola táto sezónnosť citeľná. Vždy sme vedeli, že objem prepravovaného tovaru od začiatku septembra rapídne narastie. Pandémia však úplne zmenila všetko a ekonomiku nastavila inak. Vlani sme už pocítili zmenšenie hranice medzi sezónou a takzvaným normálnym, bežným rokom. V tomto roku bola táto zmena ešte výraznejšia. V logistike vidíme ako prví zmeny, ktoré nastali v ekonomike.
Znamená to, že nápor na logistiku je takmer rovnaký počas celého roka?
Presne. Vnímame, že sa sezónnosť pomaly stráca. Už sa nedá hovoriť jednoznačne, že hlavná sezóna je len od septembra do decembra. V podstate sme vyťažení celý rok. Samozrejme, štvrtý kvartál je ešte stále o čosi silnejší ako predchádzajúce obdobia.
Dokážete sa pripraviť na koncoročný nápor, keď sú vaše služby vyťažené počas celého roka?
V predstihu musíme myslieť na koniec roka, kedy musia byť naše služby efektívnejšie. Začína to od prípravy dostatočného množstva pracovníkov cez zabezpečenie potrebných skladovacích a dopravných kapacít. Nevyhnutné je zaistiť aj spracovanie dát. Toto všetko je dôležité pre kvalitné, rýchle a bezpečné doručenie tovaru.
Týka sa to okrem mestskej logistiky i medzimestskej a medzištátnej prepravy?
Áno, vo všetkých týchto oblastiach musíme byť v značnom dostatočnom predstihu a systémovo pripravení. Musíme mať zazmluvnené nákladné vozidlá so šoférmi a pracovníkov pre naše sklady. Jedine tak sme schopní zvládnuť tú masu tovaru, ktorú treba doručiť v dohodnutom čase, na miesto určenia v požadovanej kvalite.
Veľa podnikov zápasí s nedostatkom pracovníkov. Máte dostatok zamestnancov, aby ste zvládli nápor vo štvrtom kvartáli roka?
Podobne ako iné firmy, aj my cítime problém s pracovníkmi. Nenazvala by som to však nedostatkom ľudí. Je ich dostatok. O nedostatku možno hovoriť v prípade kvalifikovaných pracovníkov, ktorí zvládajú technicky náročné logistické procesy, najmä v našich skladoch. V súčasnosti sú skladovacie procesy náročnejšie a komplexnejšie ako v minulosti. Kedysi skladník znamenal človeka, ktorý potreboval hrubú silu, aby dokázal preložiť tovar z bodu A do bodu B. Dnes to neplatí.
Ako je to teda s pracovníkmi skladov?
V súčasnosti skladníci musia pracovať nielen so špičkovými zariadeniami, ale aj s množstvom dát. Dnes sú skladníci akýmisi operátormi. Preto sú naše nároky oveľa vyššie. Málokto si uvedomuje, že v prípade skladníkov hovoríme o vysokokvalifikovaných odborníkoch. Pravda, mnohé veci sa nenaučia v škole, preto nastupujúcim kolegom – manipulačným pracovníkom v skladoch – poskytujeme v Dachseri komplexné zaškolenie do našich digitálnych systémov aj na manipuláciu so zásielkami.
Do akej miery zefektívňujú logistické procesy automatizácia a digitalizácia?
Bez moderných technológií by sme nedokázali fungovať. Preto je automatizácia i digitalizácia nevyhnutnosťou v celom logistickom reťazci. Celá logistika stojí na digitálnych riešeniach, ktoré urýchľujú tok dát nielen v rámci firmy, ale aj smerom k zákazníkovi. Procesy sú rýchlejšie, efektívnejšie. Zároveň sa tak znižuje chybovosť v skladoch a počas prepravy.
Pomáha vám zvládať nároky na logistiku aj umelá inteligencia?
Áno, do bežnejších procesov ju už zapájame. Tie kroky, ktoré sú rutinné a nemusí ich robiť človek, rieši v Dachseri umelá inteligencia. Predpokladám, že v tomto smere nastane v nasledujúcich rokoch ešte posun vpred a umelá inteligencia dokáže vykonať oveľa viac úloh a tým celý proces zrýchliť, zjednodušiť a zefektívniť.
Každá modernizácia si vyžaduje investície. Aká je ich návratnosť vo vašom prípade?
Dachser celkovo investuje veľké finančné prostriedky na implementáciu moderných riešení v rámci logistických procesov. Samozrejme, keď už investujeme, na druhej strane očakávame aj zodpovedajúci efekt. Automatizáciou optimalizujeme pracovné miesta. Šetríme financie tým, že redukujeme pozície, ktoré by boli čisto len o rutinnej a manuálnej práci. Zefektívnením procesov zároveň znižujeme výdavky. Vďaka tomu dokážeme zákazníkovi ponúknuť lepšiu cenu za služby. V súčasnosti je totiž cena rozhodujúca.
Aký je záujem o ekologickejšie riešenia v rámci doručenia tovaru v našom regióne?
Preprava do značnej miery ovplyvňuje cenu produktu, ktorý si výrobný závod alebo konečný spotrebiteľ kúpi. Preto sa každý snaží hľadať čo najefektívnejší a najlacnejší spôsob prepravy. Úprimne povedané, ekologická preprava podstatne zdvíha cenu. V dnešnej ťažkej ekonomickej situácii v krajinách stredoeurópskeho regiónu ekológia nie je prvý faktor, ktorý rozhoduje pri výbere prepravnej firmy. Je to v prvom rade cena a kvalita služby.
Využívate v doprave okrem fosílnych aj alternatívne palivá?
Elektrifikácia nákladnej dopravy je trendová, ale zároveň finančne veľmi náročná. Vyžaduje si veľké investície, keďže elektrické kamióny sú drahšie ako klasické. Po druhé, ťažko využívať elektromobily tam, kde chýba infraštruktúra a je nedostatok nabíjacích staníc. V západných európskych krajinách je situácia lepšia. Preto tam Dachser viac využíva elektrické nákladné autá. Verím, že elektromobilita príde výraznejšie aj k nám, len to ešte istý čas potrvá. Podobné to bude aj v prípade iných alternatívnych palív. Dachser robí napríklad výrazné pokroky v testovaní vodíkových nákladných vozidiel v Nemecku.
Aké riešenie ponúka Dachser na Slovensku, aby preprava na jednej strane nebola drahá, ale zároveň bola ekologickejšia?
Máme ponuku, ktorá spĺňa obe kritériá, teda ekonomicky výhodnejšiu i ekologickejšiu prepravu tovaru. Naša zberná služba umožňuje firmám odoslať tovar rýchlo a kvalitne, a hlavne, za primeranú cenu, a to aj menšie zásielky. Dopraviť niečo iba na zopár paletách spôsobom, že klient objedná celý kamión, ktorý sa celý nevyužije, je najdrahším variantom. Vďaka našej širokej globálnej Dachser sieti je zberná preprava nielen cenovo výhodná, ale navyše efektivitou prispievame k ekológii – namiesto niekoľkých ciest, ktoré by prepravovaný tovar musel absolvovať, aby sa dostal do cieľovej destinácie, ho v rámci pravidelných liniek Dachser siete prepravíme jednou cestou a tak značne znižujeme uhlíkovú stopu.
Dokážete doručiť tovar zákazníkovi bez jeho poškodenia?
Základom dobrej logistiky nie je len preprava tovaru alebo zásielky z bodu A do bodu B za dohodnutý čas, ale aj v požadovanej kvalite. Tento moment je v rámci prepravy pre nás kľúčový. Dachser ako globálny logistický poskytovateľ je známy tým, že dokáže tovar doručiť bez poškodenia. Samozrejme, môže sa stať, že počas prepravy sa niečo poškodí, ale v našom prípade je to skôr výnimka. Aj preto sa k nám klienti často vracajú, najmä v predvianočnom období. Majú totiž skúsenosti s tým, že veľký dôraz kladieme nielen na spôsob prepravy, ale aj na dobré zabezpečenie a balenie tovaru s kvalitným a recyklovateľným materiálom.
- Iveta Šurganová
Vyštudovala odbor Manažment a Marketing na vysokej škole v poľskej Lodži. V spoločnosti Dachser pracuje od roku 2013. Pred rokom sa stala regionálnou finančnou riaditeľkou v Dachser pre juhovýchodnú Európu. Na Slovensku zodpovedá okrem finančného oddelenia aj za oddelenie ľudských zdrojov, controlling, facility manažment, IT, oddelenie manažmentu kvality a marketing. Plynule hovorí po anglicky a poľsky.