Pred tromi mesiacmi zatvorilo dvere svojho biznisu 850 reštaurácií v Rusku a predali ho novému majiteľovi. Spoločnosť McDonald's najskôr avizovala, že dočasne pozastavila činnosť v marci 2022, po začatí rusko-ukrajinského konfliktu. Následne v polovici mája avizovala, že trh opúšťa úplne.
Prvú prevádzku tam otvorila 31. januára 1990 a po viac ako 30 rokoch sa z ruského trhu pobrala preč. Pripísala si na vrub rekordné odpisy v hodnote 1,16 až 1,35 miliárd dolárov. Ruský trh prišiel s podobným konceptom, ale vyhraté ešte nemá, rizík je veľa.
Nový majiteľ s tisíckami zamestnancov
Po odchode amerického fast-foodového gigantu z ruského trhu mnohí čakali, že pestrá ponuka hamburgerov či hranolčekov s logom známeho reťazca pomaly upadne do zabudnutia. Nikto z pracovníkov netušil, čo s nimi bude a čo im nová situácia, v ktorej sa nečakane ocitli, prinesie.
Spoločnosť McDonald's si však pred odchodom vyjednala, že nový majiteľ si ponechal všetkých doterajších 62-tisíc zamestnancov. Ním sa stal Alexander Govor, ktorý prevádzkoval formou franšízy 25 reštaurácií McDonald’s na Sibíri.
Plynu bude málo, rapídne zdražie, rovnako i teplo. Slováci sa nedoplatia, čaká ich cenový šok
V súčasnosti je na ruskom trhu biznis s obľúbenými burgermi a hranolčekmi opäť – v novom čase, s porovnateľnou cenovou ponukou a chuťami blízkymi americkému sortimentu. Tlačové oddelenie spoločnosti uviedlo, že logo obsahuje „dve tyčinky žltých hranolčekov a žltooranžový hamburger“. Zelené logo predstavuje kvalitu výrobkov a služieb, „na ktoré sú naši hostia zvyknutí“.
Presne 12. júna sa v Moskve a v jej okolí znovu otvorilo prvých 15 reštaurácií s názvom Vkusno & točka (Chutne & bodka), uviedla agentúra Reuters. Ďalších 50 nových pobočiek otvorili v krajine už 13. júna.
Problémy s logistikou a zásobovaním
„Otvoríme ďalších 50 reštaurácií. Do konca júna ich bude dvesto. Potom každý týždeň otvoríme ďalších 50 až sto reštaurácií po celej krajine,“ uviedol v TA3 Oleg Parojev, generálny riaditeľ nového reťazca. Celkovo do konca leta plánujú otvoriť všetkých 850 bývalých reštaurácií McDonald's.
Do piatich či šiestich rokov údajne plánujú otvoriť celkovo tisíc reštaurácií, čo je viac, ako fungovalo predtým. Podľa analytikov by ich znovuotvorenie mohlo byť testom, ako úspešne sa môže ruská ekonomika stať sebestačnejšou a odolať západným sankciám.
O. Parojev dodal, že k dispozícii nie sú všetky produkty, pretože sú problémy s logistikou a balením. Chýba napríklad hamburger Big Mac či dezert McFlurry, namiesto nich ponúka firma náhradu. Bude hľadať nového dodávateľa nealkoholických nápojov, pretože má obmedzené zásoby Coca-Coly.
Matovič skrýva miliardy eur, no mália sa mu. Nižšie dane nebudú, chce vybrať od ľudí ešte viac
Vnútro reštaurácie podľa agentúry AP pripomína dvojča svojho bývalého „ja“. Sú v nej dotykové obrazovky na zadávanie objednávok a pracovníci za prepážkami majú na sebe známe košele s golierom. Zloženie hamburgerov sa podľa nového majiteľa nezmenilo. Rovnako nemenili ani podmienky pre bývalých zamestnancov, ktorí pracujú pre nový koncept. Americký gigant v oblasti rýchleho občerstvenia im totiž vyplácal mzdy bez prestávky, kým sa situácia nevyrieši.
Cena je prispôsobená ruským pomerom. Dvojitý cheeseburger stojí 129 rubľov (2,14 eura) a rybí fishburger je za 169 rubľov (2,80 eura). Rusi tvrdia, že rozdiel oproti americkému McDonald nie je veľký, chuť je vraj rovnaká. Minimálna mzda v Rusku dosahuje v súčasnosti 13 890 rubľov a starobný dôchodok predstavuje v priemere 18 521 rubľov (zhruba 307 eur, prevod kurzu k 13. júnu)
Návrat späť do deväťdesiatych rokov
Aj keď sa Rusi snažia vzbudiť dojem, že sa nič nedeje a dokážu nahradiť americký koncept ruským, pravda môže byť inde. Ako pre TREND hovorí Ľubomír Drahovský, analytik trhu a obchodu, veľkú úlohu bude zohrávať to, na čo sú Rusi zvyknutí. „Je otázne, či ich nový koncept Chutne & bodka presvedčí a zaujme. Fotografie ponúkaného sortimentu nevyzerajú veľmi lákavo, je to však podľa neho otázka vkusu. Keď to nebude spĺňať ich kritériá, vrátia sa späť k šašliku,“ dodáva.
Otázkou je, či Rusi budú zmýšľať rovnako aj pri iných typoch sortimentoch. Odchod zahraničných firiem z Ruska ohrozuje osem miliónov pracovných miest, vyplýva z aktuálnej analýzy moskovského centra strategických štúdií CSR. Pre definitívny odchod z ich krajiny sa zatiaľ rozhodlo zhruba 90 zahraničných firiem, hlavne z oblasti IT, finančných služieb a potravinárstva.
Sankcie Európskej únie v mnohých sektoroch Rusom komplikujú život. Stačí sa pozrieť napríklad do sektora automotive. Aktuálne informácie hovoria napríklad o tom, že po viac ako mesiaci a pol sa v najväčšej ruskej automobilke AvtoVaz opäť rozbehli linky.
Vyrábajú však autá spred dvoch dekád, pri ktorých nepotrebujú komponenty z nepriateľských krajín. Výsledkom je vyrábajú napríklad Ladu Grant bez systému ABS, airbagov a emisných systémov. Jednoducho, Rusko znížilo normy na úroveň deväťdesiatych rokov.
Pamäť zákazníkov je dlhá, rovnako aj zvyk
Podobné je to aj v potravinárstve či obchode. „Pamäť kupujúcich je veľmi dlhá. Neraz ide o sortiment, na ktorý boli roky predtým zvyknutí. Keď podniky dokážu nahradiť napríklad to, čo robil McDonald v nejakej inovovanej podobe, môžu mať u zákazníkov úspech. Podstatné je, či nezostanú len pri prekrojenej žemli s fašírkou, ktorá u nich môže vzbudzovať pocit ako v McDonald's, čo bude mať od úspechu ďaleko. Znížia svoj štandard kritickosti voči potrebám a budú sa musieť tomu prispôsobiť,“ uzatvára Ľ. Drahovský.
Pre Rusov bola od začiatku sieť reštaurácií McDonald's zo Západu skutočnou senzáciou. Aby ľudia ochutnali západný hamburger, boli ochotní stáť v rade aj niekoľko hodín. McDonald's však pre Rusov neznamenal iba Big Mac a hranolky. Podľa portálu aktualne.cz išlo najmä o symbol glasnosti, teda nového sovietskeho politického trendu postupného uvoľňovania cenzúry a väčšej politickej otvorenosti.
Pokiaľ išlo o biznis v Rusku, celkom 84 percent tamojších pobočiek držal americký reťazec priamo. Na rozdiel od franšíz konkurencie, ako je napríklad fastfood KFC, ktorý pobočky po svete priamo nevlastní. Aj vďaka danej forme svojho podnikania, ktorú vo väčšine neobmedzujú franšízové zmluvy, si mohol McDonald's dovoliť svoj biznis v Rusku rázne ukončiť. Rovnako zatvoril 108 reštaurácií aj na Ukrajine, kde naďalej platí svojich zamestnancov.
Ďalšie dôležité články
Sulík natrel Hegera, mohol v Bruseli vyjednať viac pre Slovákov. Kremeľ si našiel kupcov inde
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?