Slovenský trh práce „vysáva“ možnosť odísť do predčasného dôchodku po odpracovaní štyridsiatich rokov. Sociálna poisťovňa len počas prvého decembrového týždňa 2023 evidovala 3 952 žiadostí o skorší odchod do penzie. Ten istý týždeň roku 2022 to bolo len 616 žiadostí. „Firmy vo veľkom prichádzajú o skúsených pracovníkov. Snažíme sa s tým vyrovnať. Najväčšie problémy sa s príchodom nového roka očakávajú v oblastiach autobusovej a vlakovej dopravy či pekárni,“ konštatuje Rastislav Machunka, viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR. Svoj názor verejne prezentoval na stretnutí s novinármi po rokovaní vlády.
Rušenie spojov a menej pečiva
Nákladná doprava je životne dôležitá pre fungovanie priemyslu. Po cestách denne jazdia tisícky kamiónov, ktoré prepravujú z jednej fabriky do druhej súčiastky, komponenty a finálne výrobky. Napriek tomu nedostatok vodičov nespôsobí kolaps výroby domácich podnikov. V prípade potreby slovenských prepravcov bez problémov nahradia ukrajinskí.
Pri verejnej doprave to také jednoduché nie je. Vybrané spoločnosti jazdia na základe uzatvorených zmlúv s mestami alebo krajmi. Prípadne ide o podniky patriace samosprávam alebo štátu. Pre nedostatočnú flexibilitu znížený počet zamestnancov povedie k rušeniu spojov v menej frekventovaných časoch, či už pri autobusovej alebo vlakovej preprave.
S nedostatkom pracovnej sily dlhodobo bojujú výrobcovia pečiva. Súčasné problémy situáciu dosť skomplikovali už pred príchodom vianočných sviatkov. „Niektoré prevádzky pre nedostatok zamestnancov začali obmedzovať produkciu a prestali prijímať nové objednávky,“ upozorňuje Milan Lapšanský, predseda Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov. Podobná situácia sa môže zopakovať aj v budúcom roku. V krajnom prípade zákazníci v obchodoch pocítia krátkodobý nedostatok pečiva.
Stroje sú drahšie ako ľudia
Nedostatok pracovnej sily je možné riešiť viacerými spôsobmi. Prvý spočíva v čoraz väčšej automatizácii výroby. Takéto riešenie umožňuje aj s menším počtom ľudí vyrobiť viac tovarov. Nevýhodou spomínaného riešenia sú vysoké ceny strojov. Tie sa bežne pohybujú v státisícoch eur. Pre mnoho firiem s jednoduchou výrobou sú ľudia stále oveľa lacnejší. Človek pracujúci za minimálnu hrubú mzdu 700 eur vyšiel v tomto roku svojho zamestnávateľa na 11 357 eur.
Druhou možnosťou je otvorenie pracovného trhu cudzincom. Pri tomto variante narážajú firmy na problémy s ubytovaním a komunikáciou v cudzom jazyku. Tretím riešením je ponúknutie vyšších nástupných platov. Práve na pozície vodičov sú už bežné náborové bonusy vo výške niekoľko tisíc eur. Lenže odborári upozorňujú, že z ich pohľadu je stále nízka základná mzda a práve jej razantný nárast môže vyriešiť problém s nedostatkom šoférov.
Zvýšiť platy nie je jednoduché
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?