Viac ako dve tretiny slovenských zákazníkov podľa prieskumov pravidelne siahajú po privátnych značkách maloobchodných reťazcov. Ide o pomerne vysoké číslo a je zaujímavé aj vzhľadom na aktuálne trendy v zdražovaní potravín. Je to však len jeden z ukazovateľov.
Druhým súvisiacim indikátorom je zastúpenie privátnych značiek na pultoch reťazcov. Toto číslo je v prípade potravinových značiek za rok 2022 najvyššie od roku 2013. Nasvedčujú tomu výsledky kvantitatívneho prieskumu, ktorý realizovala Potravinárska komora Slovenska (PKS) v spolupráci so spoločnosťou Go4insight. Prieskum sa uskutočnil v roku 2022 v priebehu 26 dní na vzorke 360 predajní maloobchodní sietí po celom Slovensku.
Rekordný podiel
V roku 2022 prieskum zistil na pultoch reťazcov 25,6-percentné zastúpenie privátnych značiek potravín. Oproti roku 2021 to znamená polpercentný nárast, avšak napríklad v porovnaní s rokom 2014 je tento podiel vyšší bezmála o sedem percent. Možno konštatovať, že od roku 2013, v ktorom PKS s týmto prieskumom začala, podiel privátnych značiek s výnimkou dvoch prípadov permanentne narastá. V roku 2014 došlo k poklesu o 4,3 percentuálneho bodu (z 23 na 18,7 percenta) a v roku 2020 o 1,1 percentuálneho bodu (z 25,3 na 24,2 percenta).
Podiel privátnych značiek stúpa pomaly a bez výraznejších výkyvov, no dlhodobá krivka a fakt, že po poklese v roku 2020 sa krivka vrátila k rastu, môžu podľa prezidenta PKS Jána Poturnaya predikovať o čosi výraznejší rastový trend v blízkej budúcnosti. Odôvodňuje to infláciou.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?