Poradca a facilitátor Pavel Kolář v rozhovore pre TREND upozorňuje na to, že celý rad investičných poradcov v Česku i na Slovensku začal označenie wealth manager používať bez toho, aby spĺňali základné profesijné kritériá poskytovateľov týchto služieb. „To môže byť mätúce pre cieľový segment klientov, ktorí chcú tieto služby využiť,“ tvrdí odborník, ktorý sa dlhé roky venuje správe majetku. Zákonná definícia pre wealth management neexistuje, no v medzinárodnom prostredí platia základné štandardy, ktoré by mal wealth manager spĺňať.
Čo je základným parametrom wealth managementu?
Služby wealth managementu (správy bohatstva) známe z prostredia Commonwealthu sú zamerané výhradne na lukratívny segment bohatých osôb alebo rodín s vysokou hodnotou čistého bohatstva. Ide o komplexnú službu cielenú na správu investičného majetku. Cieľom je poskytovať personalizované riešenia, ktoré zohľadňujú potreby klientov nielen v oblasti investícií, ale aj v daňovom a dedičskom plánovaní a ďalších aspektoch spojených s majetkom.
Aké sú odlišnosti naprieč krajinami?
Hlavné rozdiely medzi jednotlivými štátmi v strednej Európe vidím v dizajne poskytovaných služieb alebo typoch investičných nástrojov, ktoré môžu používať. Hoci sú tieto služby často zastrešené pod jedným názvom wealth management, často zahŕňajú celkom odlišné typy profesijných disciplín, čo do rozsahu i expertízy. Zásadným faktorom je regulácia a právny rámec jednotlivých krajín, ktorý wealth managerom umožňuje vykonávať ich činnosť v režime, ktorý v ČR alebo SR nie je možný.
Môžete uviesť príklad?
Diskrečná správa majetku alebo plná moc na zastupovanie. Tá môže byť obmedzená, čo zahŕňa uskutočnenie konkrétnych úkonov, napríklad iba správu investícií či realizáciu transakcií. Alebo neobmedzená, keď má poradca širokú právomoc konať menom klienta vrátane prístupu k jeho účtom a správe všetkých aspektov jeho financií. Napríklad v USA pozorujeme celkom odlišný prístup v porovnaní s Európou. Rozdiely sú v komunikácii s klientmi, ktorá je často iba online s automatickým záznamom, alebo v kvalite služieb, ktorá vychádza z dlhej tradície v tejto oblasti.
Aké typy klientov dominujú v segmente správy majetku v strednej Európe? Sú to podnikatelia a dedičia bohatstva?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?