Marc Rich, rodený Belgičan, ktorý v roku 1941 ako sedemročný utiekol s rodinou do USA pred nacistami, ukázal svetu, ako sa obchoduje a zarába. Na začiatku nemal ani cent a nevedel po anglicky. O niekoľko dekád neskôr už na svete neexistoval človek, ktorý by mal na ceny komodít väčší vplyv ako on. Dokázal obohrať západné sankcie aj arabský kartel, pohyboval sa po nebezpečných miestach, ktoré iní obchádzali.

Úplatky považoval za bežný náklad podnikania, pred americkými úradmi unikal dve dekády, hrozil mu trest 300 rokov. Niekdajší americký prezident Bill Clinton ho ale počas posledného dňa v úrade omilostil. M. Rich hral špinavú hru, no natrvalo zmenil svet komodít.

Jeho impérium sa po jeho smrti takmer rozpadlo. Počas života si hlavne užíval zarábanie peňazí. Svoje priezvisko si plne zaslúžil. Toto je jeho príbeh.

Tajomný gigant, ktorý si nepotrpí na publicitu

Píše sa rok 2012. Tajomná spoločnosť Glencore s obavami sleduje, ako sa jej meno prepiera v novinách. Veľmi príjemné to nie je ani pre ľudí, ktorí nie sú experti v ťažbe a obchodovaní s komoditami. Málokto vie, čo je to za spoločnosť. Jej meno ľuďom nič nehovorí a na londýnskej burze sa obchoduje len asi vyše roka.

Vplyv tejto spoločnosti je ale enormný. Má prsty v produkcii a tvorení trhu viac ako 90 komodít po celom svete. A jej meno? Glencore v skutočnosti znamená GLobal ENergy and COmodity REsources.

V tom období má spoločnosť  v bankách obrovský dlh a naplno využíva staré porekadlo, že malý dlh je problém pre dlžníka, ale veľký dlh je problém banky. Finančné inštitúcie si dávali pozor a Glencore  rozohrala ďalšiu veľkú hru. Plánuje spojenie s baníckou spoločnosťou Xstrata, ktorá bola podobný gigant na trhu s komoditami.

Akcionári Xstraty dostali 31 miliárd amerických dolárov. Išlo o najväčšiu korporátnu svadbu dovtedajšej histórie. Obchod sa ťahal 450 dní, kým sa uzatvoril.

Na embargu treba zarobiť

Príbeh sa ale v skutočnosti začal už o 40 rokov skôr, počas prvého ropného embarga. M. Rich si našiel cestu, ako nakupovať iránsku a irackú ropu za 12 dolárov za barel a predávať ju s obrovským ziskom americkým ropným spoločnostiam. V tom období už 20 rokov robil komoditného obchodníka pre Philipp Brothers, ale rozhodol sa, že spustí vlastné operácie.

Išiel tam, kam sa iní báli ísť. Profitoval z bojkotov a embarga, napríklad v prípade Iránu či Juhoafrickej republiky. Bol duchaplný a mal charizmu. Profitoval z toho, že si pestoval dlhodobé vzťahy s krajinami ako Irán či Kuba.

Ako Izrael dostal iránsku ropu

Podnikateľské záujmy M. Richa viedli cez ideologické deliace čiary. Robil biznis s iránskym duchovným vodcom Ayatollahom Ruhollahom Khomeinimom, pričom iránsky režim vedel, že na druhej strane obchodu je Izrael.

Počas Jomkipurskej vojny v roku 1973, medzi arabskými štátmi a Izraelom, mal byť Izrael odrezaný od dodávok ropy. Izrael o ropu tvrdo bojoval a nakoniec mu ju predal M. Rich. Tento muž bol človek, ktorý zachránil Izrael. Krajina mu to nikdy nezabudla.

Zarobené peniaze vložil do firmy Marc Rich + Co. AG, ktorú založil v roku 1974. Firma sa zameriavala na obchodovanie s kovmi a ropou. To, ako vyzerá trh s ropou v súčasnosti, je jeho veľká zásluha. Na začiatku 70. rokov bola väčšina svetovej ropy ťažená, rafinovaná a predávaná niekoľkými integrovanými spoločnosťami ako napríklad BP či Exxon.

Riziko je, ak by niekto nedokázal zaplatiť. Iné riziko nepoznám.
Marc Rich

M. Rich ich obišiel a zašiel priamo za predstaviteľmi krajín, ktoré mali ropu. Presvedčil ich, že neoľutujú, ak ropu radšej predajú jemu. Veľkú maržu, ktorú predtým zhrabli naftárske firmy, si rozdelili a všetci si polepšili.

Krajiny, ktoré produkovali ropu, boli často chudobné a nestabilné. M. Rich však zabezpečil, aby fungovali ako stabilní exportéri. Postaral sa o financovanie, poistenie, vybavenie dokumentov, dopravu aj skladovanie. Neskôr, presne ten istý princíp, opakoval pri ďalších komoditách.

Prevrat či katastrofa = zľava na komodity

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa