Čínska ekonomika je druhá najväčšia na svete. Pre exportérov ropy je však úplne najdôležitejšia na svete, alebo aspoň donedávna bola. Každý šiesty spotrebovaný barel ropy má na svedomí Čína. Zúrenie pandémie v roku 2020 spôsobilo kolaps cien ropy, pretože lockdowny boli všade.
Flotila tankerov z druhej ruky je pripravená slúžiť Moskve a rozhodnúť o cenách energií
Následne sa však Čína rýchlo otriasla a spomedzi veľkých spotrebiteľov ako prvá obnovila svoj dopyt po rope, dokonca ešte počas roka 2020. Pre ropu to bola veľká vzpruha a silný argument za rýchlu obnovu jej ceny.
Čínski súdruhovia však prirýchlo uverili tomu, že našli na pandémiu recept a ekonomiku pre pandémiu zatvorili aj v roku 2022. Verili, že takýmto prístupom porazia vírus rovnako ako v roku 2020. Mýlili sa a ekonomické škody majú globálny dosah. Čína opäť vyčnieva z davu, ale tento krát z toho exportéri ropy nadšení nie sú. Čína ako jediný veľký spotrebiteľ tento rok znížil svoju spotrebu.
Radosť mali naopak motoristi po celom svete, pretože práve Čína držala ceny ropy pod kontrolou. Absencia rastu dopytu od tak veľkého spotrebiteľa prehĺbila obavy z recesie a ropa za posledné mesiace zlacnela o tretinu, rovnako zlacneli aj palivá.
Lenže čínski súdruhovia pod tlakom udalosti ustúpili a ekonomiku otvárajú bez ohľadu na pandémiu. Dopytu po rope to určite pomôže a cena ropy začína rásť.
Otázka znie: Majú motoristi dôvody na obavy, čakajú nás rekordné ceny ropy? Odpoveď nie je úplne jednoznačná a klienti čerpacích staníc majú aj dôvod na opatrný optimizmus. Čínsky dopyt po rope má totiž úplne iný charakter, ako v USA a Európe.
Na jednej strane experti sledujúci vývoj aktívnych letov a nalietaných míľ hlásia, že aktivita rastie. Podobné to bude aj v prípade osobnej prepravy. Uvoľnenie lockdownov určite podporí dopyt po palivách a tým aj po rope. Čína však ropu nekupuje len kvôli palivám.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?