V júni Ukrajina uvalila sankcie na druhú najväčšiu ropnú spoločnosť Lukoil a znemožnila jej transport ropy cez svoje územie. To je problém, pretože cez Ukrajinu prechádza jediný funkčný ropovod, ktorý doteraz ešte prepravoval ruskú ropu do EÚ.
Ruská tieňová flotila tankerov manévruje medzi sankciami a zákazmi. Situácia sa ale komplikuje
Na druhej strane sa ostatných ruských dodávateľov sankcie netýkajú, a preto dodávky ruskej ropy zatiaľ tečú. Okrem Lukoilu, ktorý mal doteraz približne polovičný podiel v ropovode Družba, cez neho dodávajú ropu aj Tatneft, Gazprom Neft, Russneft a ďalší malí producenti.
Zatiaľ sa zdá, že ostatní producenti dokážu Lukoil nahradiť. Ten môže dodávky presmerovať zo Západu inde, ak bude mať dostatočné prepravné kapacity. Ostatní ruskí dodávatelia môžu svojou ropou vyplniť kapacitu Družby.
Objem transportu v júli je štandardný. Ak porovnáte objem s predchádzajúcimi mesiacmi, nič sa nezmenilo, len chýba ropa z Lukoilu. Nemôžeme prepraviť ropu od Lukoilu, ale to nemusí znižovať celkový objem transportu.
Cez ropovod Družba pred vojnou na Ukrajine prúdilo približne 800-tisíc barelov ropy denne. Dve tretiny z tohto objemu smerovalo severnou vetvou Družby do Nemecka a Poľska. Nemecko ukončilo importy ruskej ropy v decembri 2022 a Poľsko vo februári 2023.
Odvtedy je v prevádzke len južná vetva, cez ktorú prúdi 250- až 300-tisíc barelov ropy na Slovensko, do Maďarska a Česka. Približne 110-tisíc barelov odoberá Slovensko aj Maďarsko, zvyšných 60-tisíc barelov denne ide do Čiech.
Pre Maďarsko aj Slovensko je táto situácia riziková, pretože dve tretiny svojej spotreby ropy pokrývajú práve ruskou ropou. Maďarsko importuje ropu z chorvátskeho prístavu Omišalj. Tento ropovod pokračuje aj na Slovensko, ale nedokáže pokryť výpadok ruskej ropy pre Maďarsko aj Slovensko.
Napriek tomu akútna kríza nehrozí. Slovensko má zásoby ropy v objeme 90 dní importu, na ktoré vzhľadom na stabilné objemy transportu nemuselo pravdepodobne siahnuť. Okrem toho sa Česká republika už od budúceho roka chystá zastaviť nákupy ruskej ropy a investuje do rozšírenia kapacity ropovodu TAL, ktorý začína v talianskom prístave Terst a pokračuje cez Rakúsko a Nemecko do Čiech.
Česi pracujú na rozšírení svojho ropovodu
TAL napája aj rakúsky ropovod AWP, ktorý smeruje do rafinérie Schwechat. Vďaka nemu Rakúsko v lete 2022 mohlo ukončiť nákupy ruskej ropy cez Družbu. Ak by mal ropovod TAL dostatok kapacít, mohol by prostredníctvom reverzného toku prepraviť ropu aj na Slovensko. Cez TAL by sa ropa dostala z Talianska do Čiech a cez Družbu reverzným chodom na Slovensko. Je to však vec obchodných rokovaní.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?