Prehnané úrokové sadzby môžu byť proinflačné, myslí si hlavný ekonóm Českej sporiteľne David Navrátil. Vyššie sadzby znižujú podľa neho dostupnosť úverov a ekonomickú aktivitu.
Na webe e15.cz odborník poukázal na to, že len samotná energetická kríza znížila spotrebu domácností až o tri percentuálne body. K tomu treba pridať dramaticky rastúce ceny hnojiva, ktoré zdražujú poľnohospodárske výrobky. „Preto teraz vidíme aj akceleráciu rastu cien potravín. To zníži spotrebu až o ďalší jeden percentuálny bod. Predovšetkým u ľudí s nižšími príjmami.“
Ponukové šoky pôsobia
Súčasná inflácia je podľa D. Navrátila z veľkej časti ovplyvnená ponukovými šokmi, ktoré samy o sebe ochladzujú ekonomiku. „Nielen spotrebu, ale i priemysel, ktorý je energeticky náročný.“
Práve v týchto dňoch Banková rada Českej národnej banky zvýšila základnú úrokovú sadzbu o 0,75 percentného bodu na 4,5 percenta. Informovala o tom hovorkyňa centrálnej banky Markéta Fišerová. Vysvetlila, že sa tak snažia tlmiť inflačné očakávania, aby inflácia naďalej rýchlo nerástla. Základná úroková sadzba u našich susedov je tak najvyššia od začiatku roku 2002.
D. Navrátil si však myslí: „Navyše, veľkým problémom českej ekonomiky je podinvestovanosť. Čo je napríklad vidieť na nízkej miere robotizácie, nízkej dostupnosti vlastníckeho bývania, zlého hodnotenia e-governmentu.“
Pracovná sila už lacná nebude
Rast české ekonomiky bol podľa neho dlhú dobu založený na lacnej pracovnej sile. Vďaka demografii však pracovná sila nebude dostupná a nebude ani lacná. „Ak sa chceme vymaniť z pasce ekonomiky stredných príjmov, keď ekonomika rastie o tri percentá a už vytvára inflačné tlaky (ako pred covidom), tak si musí prejsť ďalšou transformáciou. Vyššia miera robotizácie, automatizácie a digitalizácie na úrovni produkcie rieši iba klesajúcu pracovnú silu.“
Vyššia miera robotizácie, automatizácie a digitalizácie na úrovni produkcie rieši iba klesajúcu pracovnú silu.
Ako sa dostať na vyššiu úroveň
Odborník tvrdí, že treba zvýšiť i podiel predvýrobnej a povýrobnej fázy ekonomiky, ktorá má vyššiu pridanú hodnotu. „Veda a výskum a dizajn produktov na jednej strane, vzťah s koncovým zákazníkom, väčší podiel služieb a marketingu na druhej strane. Toto nás posunie na vyššiu úroveň rastu produktivity.“ Nad tým všetkým je však vzdelávanie, otvorenosť voči talentom, podpora českých značiek a udržateľnosť.
D. Navrátil uvádza, že toto je druhá ekonomická transformácia, ktorú je možné dosiahnuť dobre cielenými investíciami. „Zníženie podinvestovanosti zvýši rast potenciálu českej ekonomiky. A tým i posunie nahor úroveň rastu ekonomiky, ktorá je spojená s inflačnými tlakmi. Inými slovami k vyšším mzdám, k vyššej prosperite, ale aj k nižšej inflácii sa musíme preinvestovať.“