Česi môžu prísť o popredné svetové priečky vo vývoze chmeľu a pivári časom o neodlučiteľnú prísadu do výroby. Chmeliarom sa tento rok v úrode nedarilo, no výrobcovia piva sa spoliehajú na dlhodobé zmluvy.
Komplikácie však nepredstavujú len deficit suroviny, inflácia, či nárast cien vstupov. Pokiaľ budú vysoké ceny energií ovládať priemysel s hnojivami, trh nebude môcť počítať s oxidom uhličitým, ktorý je pre mnohých výrobcov potravín aj nápojov nenahraditeľný.
Nevýhodná fixácia
Extrémne horúčavy a sucho obrali českých hospodárov o výraznú úrodu chmeľu. Po posledných dňoch zberu suroviny označujú farmári zber za jeden z historicky najslabších.
Výnos bude oproti minulému roku o polovicu nižší. Ľuboš Hejda, predseda Zväzu pestovateľov chmeľu, pre český portál E15 naznačuje, že „minuloročný zber bol rekordný, tento rok je to naopak. Očakávame výnos štyritisíc až 4 200 ton."
Na cene sa má slabá úroda prejaviť len nebadane, pretože farmári uzavreli dlhodobé zmluvy na predaj komodity s obchodníkmi a pivovarmi. Cenu za tonu majú jednotliví farmári zafixovanú rôzne, ale v priemere sa pohybuje okolo 250-tisíc českých korún (približne 10-tisíc eur) za tonu suchého chmeľu.
Náš nový obal je udržateľný a atraktívny. Slovákov zaujal, hovorí Ivan Schwarz z Budvaru
Dlhodobé zmluvy sú však pre pestovateľov nevýhodné. Nezohľadňujú totiž enormné navýšenie cien energií, hnojív, pohonných hmôt a ani tohtoročnú neúrodu chmeľu. Finančná tieseň sa tak primárne prejaví u pestovateľov.
„Chmeliari budú doslova bojovať o prežitie. Keby došlo k obmedzeniu alebo zániku chmeľníc, bola by to tragédia. Chmeľ je v českých krajinách tradičnou kultúrnou rastlinou a pestuje sa tu tisíc rokov,“ usudzuje Hejda.
Horšie je to s víziami do budúcnosti. Zachovať vysoký výnos po nezdarenom roku bude finančne náročné. Tamojší farmári sa obracajú s prosbou o pomoc na obchodníkov, ministerstvá aj pivovary.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?