Nemecká ekonomika zvýšila svoj výkon medziročne o jedno percento naposledy v prvom kvartáli 2022. Práve pred dvoma rokmi zmenila svet nečakaná ruská invázia na Ukrajinu. Berlín v snahe pomôcť napadnutej krajine urobil vážne rozhodnutie a postupne ukončuje masívne nákupy lacných ruských energií najmä plynu. Prvotné obavy o mrznutí západných Európanov počas zimných mesiacov sa nenaplnili.

Tvrdé dáta signalizujú najmä problém s naštartovaním hospodárskeho rastu. Medziročný výkon najväčšej európskej ekonomiky sa od jari 2022 prepadol v troch kvartáloch, v dvoch stagnoval a v dvoch mierne rástol. Aj to len o 0,4 percenta v treťom kvartáli 2022 a 0,1 percenta v prvom kvartáli 2023. „Od priamej invázie Ruska na Ukrajinu sa datuje aj zastavenie rastu nemeckej ekonomiky, ktorej ekonomicky model sa v minulosti spoliehal na lacné a dostupné dodávky energií najmä plynu z Ruska,“ konštatuje Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank. Na jednotnom európskom trhu nemecké problémy nemôžu ostať izolované.

Menšia slovenská závislosť

Berlín je významným obchodných partnerom viacerých štátov. Nemecká stagnácia s veľkou pravdepodobnosťou spôsobila v druhej polovici roku 2022 recesiu v Českej republike. Fabriky pôsobiace na českom trhu tam vyvezú až tretinu produktov. Ide o najvyššie číslo v rámci celej Európskej únie. Na porovnanie, v slovenskej ekonomike je to „len“ pätina produktov. Z okolitých štátov sú práve firmy podnikajúce na Slovensku najmenej závislé na vývoji v Nemecku. Podniky vyrábajúce v rakúskej ekonomike vyvezú do Nemecka 29,4 percenta svojich produktov, z Poľska to je 28,0 percenta a z Maďarska 25,9 percenta. Slovensko je v tomto ukazovateli až na ôsmom mieste v rámci dvadsaťsedemčlennej Európskej únie.

Domáci export ťahá najmä automobilový priemysel. V rámci eliminovania jednosmernej orientácie sa podaril šikovný mix. Každá automobilka má materskú firmu v inom štáte. Nemci ovládajú bratislavský Volkswagen, Francúzi trnavský Stellantis, Kórejci žilinskú Kiu, Briti nitriansky Jaguár Land Rover a Švédi stavajú pri Košiciach závod automobilky Volvo. V posledných dvoch spomínaných koncernoch majú dominantné postavenie indickí a čínski investori. Ako plus sa ukazuje aj výroba luxusných SUV vozidiel. Tie sa napríklad z bratislavského závodu Volkswagen vyvážajú do celého sveta a výsledkom je relatívne menšia závislosť na nemeckej ekonomike.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa