Minister dopravy Andrej Doležal pred časom označil vlaky za „najrýchlejší, najbezpečnejší a najekologickejší spôsob“ dopravy. Slovensko sa v rámci Európskej únie (EÚ) zaviazalo do roku 2030 presunúť 30 percent dopravy z ciest na železnice a ekologickejšiu formu dopravy. Nákladní železniční dopravcovia tvrdia, že na Slovensku chýba plán, ako to urobiť. Štátny tajomník rezortu dopravy Jaroslav Kmeť pre TREND reaguje na ich požiadavky.
Ako hodnotíte rozpočet pre rezort dopravy na rok 2023?
Rozpočet na rok 2023 je poznačený doznievajúcou pandémiou covidu-19, vojnou na Ukrajine a z nej vyplývajúcou energetickou krízou. Vzhľadom na tieto okolnosti nebolo možné pre rezort dopravy, podobne ako pre iné rezorty, alokovať taký objem finančných prostriedkov, aký by bol potrebný na rozvoj dopravy. Pokrýva predovšetkým prevádzkové náklady. Projekty rozvoja železničnej infraštruktúry a dopravných prostriedkov sú financované primárne prostredníctvom zdrojov z EÚ, pričom štátny rozpočet v týchto projektoch pokrýva potrebnú spoluúčasť.
Aká suma by bola potrebná na väčšiu podporu železničnej dopravy, osobnej i nákladnej ?
Investičný dlh v oblasti železničnej infraštruktúry, teda odkladanie jej opráv, rekonštrukcií a modernizácií, počítame v miliardách eur. Tento dlh má negatívny vplyv na osobnú aj nákladnú železničnú dopravu a Slovensko trápi už desaťročia. Na vyrovnaní tohto dedičstva z minulosti ministerstvo pracuje, no nie je možné vyrovnať ho za jeden rok. Kvalitná železničná infraštruktúra je základným predpokladom na poskytovanie kvalitných dopravných služieb.
Medzirezortná skupina sa má zaoberať dopravnou politikou štátu, vrátane zlepšení v oblasti železničnej nákladnej dopravy. Aké úlohy ju čakajú?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?