Rozvoj železničnej nákladnej dopravy na Slovensku má stále medzery, pre ktoré sa zatiaľ nedarí presunúť viac prepravy tovarov z ciest na železnice. Podľa nákladných dopravcov sa železničná infraštruktúra síce postupne modernizuje, no pomohlo by zníženie poplatkov a koncepčné riešenie cien za použitie koľají, reálna dopravná politika štátu a plán financovania železníc.
Problémom rozvoja dopravy na Slovensku je už roky nedostatok financií a spôsob riadenia projektov. Podľa Národného kontrolného úradu Slovenskej republiky (NKÚ) tento problém pretrváva a riešenia zostávajú len na papieri. NKÚ konštatuje, že železnice sú dlhodobo podfinancované a od roku 2014 sa uskutočnilo len veľmi málo projektov. „Z celkového počtu 76 projektov bolo 6 projektov zrealizovaných a 70 projektov nezrealizovaných,“ upozorňuje v správe o výsledku kontroly 2022 Stratégie rozvoja dopravy v SR so zameraním na dopravnú infraštruktúru.
Nevyriešené okrem iného zostávajú obmedzenia traťovej rýchlosti, úseky bez elektrifikácie či nedostatočná previazanosť na jednotlivé druhy dopravy, čo podľa NKÚ znižuje aj atraktívnosť prepravy tovarov.
Ako postupuje rezort
Rezort dopravy si je vedomý nedostatkov, pre ktoré sa železničná doprava na Slovensku nerozvíja tak, ako by mohla. „Akýmkoľvek motivačným nástrojom, ktoré budú smerovať k zásadnému presunu prepravy tovarov z ciest na železnice, musí predchádzať významné zvýšenie kapacity tratí, zlepšenie ich stavu a zrýchlenie dopravy ako takej. Bez týchto krokov nie je možné prijať na železnice predpokladaný objem nových nákladných vlakov, keďže sa jednoducho nebudú mať kadiaľ prepraviť,“ uvádza pre TREND Martin Petro z odboru komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?