Počas júna sa rozhodne, kto sa stane víťazom tendra Ministerstva obrany SR na nákup 152 pásových bojových obrnených vozidiel v celkovej cene 1,738 miliardy eur. Ide o najväčšiu investíciu slovenských ozbrojených síl v histórii, ktorá prekonáva aj nákup amerických stíhačiek F-16 dohodnutý v roku 2018 za sumu 1,59 miliardy eur. Medzi oboma tendrami je však výrazný rozdiel.

Kým stíhačky sa iba dodajú, obrnené vozidlá sa budú z veľkej časti vyrábať a montovať na Slovensku. Rezort ministra Jaroslava Naďa stanovil ako jednu z kľúčových podmienok zapojenie sa obranného priemyslu Slovenska do výroby vozidiel, pričom jeho účasť má dosahovať minimálne 40 percent. Znamená to, že minimálne 700 miliónov eur z celej čiastky ostane „doma“. Pre slovenský priemysel je to výborná správa.

Mnohé domáce firmy, ktoré v sektore pôsobia, už spolupracujú s medzinárodnými partnermi, takáto investícia im však otvorí priestor pre zvýšenie produkcie aj do budúcna. A to nielen vzhľadom ku slovenskému tendru, ale aj budúcim tendrom v ostatných krajinách. Ak sa raz zapoja do dodávateľskej siete, môžu v nej ostať dlhé roky. „So všetkými kandidátmi máme rozbehnuté návrhy potenciálnej spolupráce aj mimo rozsahu dodávok samotných bojových obrnených pásových vozidiel. Črtajú sa reálne kontúry rôznych iných typov spolupráce, ktoré možno v blízkej budúcnosti rozšíria aj naše momentálne portfólio a prinesú nám príležitosti, s akými sme sa doteraz vôbec nezaoberali, alebo sme len nesmelo koketovali,“ povedal Ervin Haramia, predseda predstavenstva spoločnosti Aliter Technologies.

Slovensko plánuje minúť na modernizáciu domácej armády do roku 2030 miliardy eur. S pokračujúcou vojnou na Ukrajine sa plánované objemy pravdepodobne ešte zvýšia. Od anexie Krymu v roku 2014 začali výdavky európskych krajín na obranu rásť, a pre mnohé z nich bude cieľom minimálne dodržať svoj záväzok voči NATO na úrovni dvoch percent HDP. Na Slovensku by v takom prípade do obrany smerovali až dve miliardy eur ročne. Stovky miliónov eur by mohli ísť do modernizácie armády, pričom pri modeli zapojenia domácich zbrojárskych firiem by z investícií profitovala celá ekonomika. Zároveň by sa zvýšil jej exportný potenciál. „Tender ponúka taktiež významné synergie so zahraničnými partnermi, čo pri správnom rozmýšľaní a obchodnej stratégii by mohlo dostať naše firmy aj do podobných tendrov v ďalších krajinách,“ povedal Lukáš Parízek, predseda Rady slovenských exportérov.

Traja kandidáti

O víťazstvo v tendri sa uchádzajú traja kandidáti. Ministerstvo obrany ohlásilo obstarávanie formou medzinárodnej spolupráce, čiže vláda-vláda (G2G). Hlavnými výhodami akvizície na úrovni G2G je nielen podstatné zvýšenie garancie dodania obstarávanej techniky, ale aj poskytnutie možnosti hlbšej vojenskej spolupráce a prehlbovania strategických partnerstiev so spojeneckou krajinou, tvrdí ministerstvo. Do tendra sa prihlásila maďarská, španielska a švédska vláda.

Maďarská vláda ponúkla vozidlo Lynx, ktoré vyrába nemecká skupina Rheinmetall. Švédi prišli s vozidlom CV-90, ktoré zastrešuje britská spoločnosť BAE Systems. Španieli ponúkli vozidlo ASCOD, ktoré vyrába európska divízia amerického koncernu General Dynamics. Všetky tri firmy sú svetoznámi výrobcovia zbrojárskej techniky. General Dynamics patrí k top piatim americkým firmám, BAE Systems je zase najväčšia európska zbrojárska spoločnosť a Rheinmetall je významný nemecký producent vojenských vozidiel či tankov. Ministerstvo si z ponúk vyberie na základe celkovej ceny vozidla, celkovej ceny integrovanej logistickej podpory, prevádzkových nákladov, percenta zapojenia do obranného priemyslu, termínu dodávok a interoperability s NATO.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa