Trh s benzínom je ukážkovým príkladom vzniku energetickej krízy. Problémy s vysokými cenami palív sa totiž začali dávno pred začiatkom vojny na Ukrajine, sankciami a obmedzovaním dodávok energií zo strany Ruska.
Všetky ingrediencie sa totiž namiešali ešte počas rokov pred pandémiou, ktorá to následne symbolicky zaklincovala. Ceny ropy a palív boli dlhé roky nízke a dávalo čoraz menší ekonomický zmysel do nich naďalej investovať. Tým viac, že tlak na znižovanie emisií a prechod k elektromobilite stále stúpal.
Prečo rástli ceny benzínu ako prvé
Výsledok bol logický, rafinérie vyrábajúce palivá sa mali stať prežitkom minulosti. Počas pandémie sa dokonca začalo hovoriť o tom, že dopyt po palivách má svoj vrchol za sebou a budeme ich potrebovať čoraz menej. Energetické spoločnosti začali rafinérie predávať a plánovať ich postupné zatváranie.
V roku 2021 globálna rafinérska kapacita po prvý raz klesla. To znamená, že aj keby rafinérie fungovali naplno, nevyrobili by toľko paliva ako počas predchádzajúcich rokov.
V tom istom čase sa však ekonomika nadopovaná stimulmi prudko prebúdzala z pandemického polospánku a stal sa presný opak toho, čo sa očakávalo. Dopyt sa zotavil nečakane rýchlo a rafinérie prestávali stíhať. Iste, prispel k tomu aj rast ceny ropy, no kľúčové boli rafinérie. Inak by sa nestalo, že zatiaľ čo ceny ropy vzrástli v roku 2021 o 40 percent, ceny benzínu na burze si pripísali 60 percent. O cenách nafty ani nehovoriac.
Bežní spotrebitelia preto začali vnímať rýchlo rastúce ceny palív ešte skôr, než sa začala skloňovať energetická kríza. Počas posledných týždňov pred pandémiou sa dal benzín natankovať za 1,3 eura za liter. Na túto úroveň sa vrátil už vo februári 2021, mesiace pred tým, než cena elektrickej energie či plynu začala byť problémom. Rast ceny následne, samozrejme, pokračoval.
Predajcovia benzínu boli teda medzi prvými, ktorí zažili zákazníkov, ktorí pri platení začínali šomrať. Na ich tržbách sa to prejavilo pozitívne, no nárast ziskovosti sa značne líšil podľa toho, ako sa jednotliví predajcovia dokázali obracať počas náročného obdobia.
Slovenský trh čerpacích staníc je pestrý a nie je ľahké porovnávať jednotlivých hráčov medzi sebou. Je to dané tým, že najväčšiu sieť čerpacích staníc vlastní rafinéria, väčšina zvyšných hráčov sa pohybuje buď v maloobchode alebo veľkoobchode palív a niektoré siete dokonca vlastnia nákladní prepravcovia alebo sieť maloobchodného predaja potravín.
Do rebríčka sa teda dostali vlastníci čerpacích staníc, ktorých hlavný príjem súvisí s palivami. Či už s výrobou, veľkoobchodom alebo maloobchodom. Do rebríčka neboli zaradené čerpacie stanice zamerané na predaj LPG. Aj napriek spomínanému obmedzeniu títo hráči predstavujú viac než 80 percent slovenského trhu (744 čerpacích staníc z celkového počtu 917).
Na čele rebríčka žiadne zmeny
Ak do celkovej zmeny tržieb nerátame Slovnaft, ktorého čísla zahrňujú aj výrobu paliva, priemerný rast tržieb predstavoval približne 30 percent. Rásť dokázali všetci hráči, ktorí zverejnili dáta za rok 2021, okrem firmy Jurki.
Rebríčku kraľuje práve Slovnaft, ktorý zverejnil nadpriemerný nárast tržieb aj ziskov.
Hospodárenie spoločnosti Slovnaft v roku 2021 pozitívne ovplyvnil výrazný nárast kótovaných cien výrobkov na medzinárodných trhoch, oživenie a zvýšenie mobility po pandémii a stabilná a spoľahlivá prevádzka výrobných zariadení Slovnaftu.
Hoci na jednej strane môže výroba palív celkové výsledky zlepšovať, existujú faktory, ktoré celkové zisky znižovali.
V druhej polovici roka celý energetický sektor zaznamenal nárast cien energií a emisných povoleniek, čo sa negatívne podpísalo na celkovom výsledku hospodárenia.
Orlen si odhryzne trhový podiel od Slovnaftu
V rebríčku slovenských pumpárov dlhé roky stabilne kraľovala trojica Slovnaft, OMV a Shell, ktoré ovládajú takmer polovicu trhu. V minulom roku však nastala zmena, na tretie miesto z pohľadu tržieb sa prepracovala sieť Orlen Benzina, ktorú vlastní poľsko-české konzorcium PKN Orlen Unipetrol a ktorá v prvej trojke nahradila Shell Slovakia.
V roku 2021 sa nám napriek pokračujúcej globálnej pandémii, ktorá mala zásadný vplyv na rafinérske prostredie aj osobnú a hromadnú mobilitu osôb a tovarov podarilo rozvíjať obchodné vzťahy s našimi veľkoobchodnými partnermi. V maloobchodnom sektore sme pokračovali v budovaní siete čerpacích staníc Orlen Benzina, ktorá je jedna z najrýchlejšie rastúcich reťazcov na Slovensku.
Nová akvizícia na obzore
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?