Vysoké ceny palív a špeciálne nafty mimoriadne zasiahli nielen Slovensko, ale celú európsku ekonomiku. Nafta totiž poháňa starý kontinent. A Slovensko nie je výnimkou. Situácia je v posledných týždňoch napätá a objavujú sa informácie, že trh s naftou sa môže zrútiť a dorazí ho práve embargo na ruskú ropu a naftu.

Refilling,The,Car,With,Fuel,At,The,Gas,Station,And
Neprehliadnite

Päť dôvodov, prečo cena ropy klesá, ale nafta je stále drahá

V skutočnosti sa trend začína obracať a nie je to spôsobené len obavami z recesie a klesajúcou cenou ropy. Faktory, ktoré predražili práve naftu, totiž začínajú slabnúť. To neznamená, že nafta skokovo zlacnie o desiatky percent, ale minimálne oproti benzínu už nebude taká drahá. A ak bude klesať cena ropy, klesať môže aj benzín a nafta bude klesať ešte viac. Prečo?

Rafinérie naháňajú zisky

Pretože na drahej nafte chcú všetci zarobiť. Rafinérie ostali zaskočené nečakane silným dopytom po nafte po uvoľnení pandemických opatrení. Práve ich nedostatočná kapacita bola za prudkým nárastom cien palív a špeciálne nafty.

Rafinérie po celom svete sa však už stihli otriasť zo šoku a pochopiteľne chcú zarobiť na tom, čo je najdrahšie, teda na nafte. Ako na tom zarobiť? Nuž, treba vyprodukovať čo najviac nafty aj na úkor ostatných produktov. Tak funguje trh.

Na úvod si treba urobiť poriadok v číslach. Počas pandémie v rokoch 2020 a 2021 sa dopyt po palivách zrútil, čo vyústilo do ukončenia činnosti rafinérií s celkovou kapacitou tri milióny barelov denne.

Tieto rafinérie mali byť odpísané v strednodobom horizonte z dôvodu konsolidácie v energetickom odvetví a zameraní sa na zelenú energiu. Kolaps dopytu a lockdowny však donútili energetické spoločnosti, aby ich zatvorili skôr, pretože rafinérie len vytvárali stratu a dožadovali sa ďalších investícií.

V tom čase mnoho odborníkov hovorilo, že dopyt po palivách sa už nikdy nezotaví, pretože svet už nebude taký ako pred pandémiou. Cestovať sa bude menej a elektromobilita bude rýchlo napredovať. Rýchla obnova dopytu po otvorení ekonomiky tak zastihla rafinérie nepripravené.

Oil,Production,And,Extraction,In,Russia.,Oil,Pump,Jack,And
Zdroj: Shutterstock
Emócie, alebo skutočný nedostatok?

Za rastom cien nafty v roku 2022 nebol jej nedostatok, ale strach z toho, že ruské dodávky sa nepodarí nahradiť. Dopyt nebol výrazne silný a počas prvého polroka 2022 bolo potrebné dovážať menej nafty, ako v roku 2019. Až sankcie G7 a EÚ, spolu s rastúcimi cenami plynu, ktorý je potrebný na výrobu nafty z ropy, vyhnal ceny nafty nahor.

Dopyt po nafte pritom v roku 2022 nebol nijako výrazne silný, počas prvého polroka nestúpal. EÚ dovážala menej nafty ako v roku 2019. Až ruská invázia na Ukrajinu a sankcie Západu zmenili pravidlá hry, pretože Rusko pokrývalo takmer dve tretiny importu nafty do Európy. Strach z toho, že ruská nafta nebude, začal tlačiť ceny nahor. Rovnako sa okamžite prejavil v objeme importov.

Nafta nechýbala v Európe, ale inde

Zatiaľ čo počas prvého polroka 2022 to bola južná pologuľa, ktorá ťahala dopyt po nafte (Afrika, Oceánia, Latinská Amerika), na jeseň sa naplno rozbehla Európa. Ešte v septembri južná pologuľa importovala o 900-tisíc barelov nafty denne viac ako v roku 2019, zatiaľ čo Európa a Severná Amerika importovali o 400-tisíc barelov menej.

Nie je isté, či prudký dopyt z juhu skutočne reflektoval na zvýšenie spotreby, alebo len obchodníci navyšovali zásoby pred jednou z najťažších zím, aké Európu čakajú. Tak či onak, takto vysoké importy sú neudržateľné a je otázkou času, kedy spomalia.

Druhou otázkou je dopyt Európy. V októbri začal prudko stúpať a pravdepodobne to bude len začiatok. Pred zimou je potrebné doplniť zásoby, pretože naftové generátory sú vždy záložným zdrojom energie.

Ak vypadnú dodávky elektriky alebo plynu, vrčia naftové stanice. Druhým dôvodom, prečo dopyt v Európe stúpa je snaha zásobiť sa ešte pred začiatkom embarga, ktoré nadobudne platnosť 5. februára 2023. Zvyšuje sa aj import z alternatívnych zdrojov ako je Blízky východ, Ázia a Severná Amerika.

Dopyt po nafte však vo svete začína slabnúť a tento trend dorazí aj do Európy. Nafta je drahá a ekonomika spomaľuje, čo znižuje dopyt aj zo strany prepravy. Energetická agentúra IEA si myslí, že dopyt po nafte už slabne a celkový rast v tomto roku bude oveľa slabší ako v roku 2021. Minulý rok rástol o 1,5 milióna barelov denne, tento rok to bude len 0,4 milióna barelov, budúci rok nastane pokles.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa