Pred rokmi, ešte pred nástupom fast fashion (rýchla móda), si ľudia zvykli kupovať oblečenie jedenkrát za celú sezónu. Zlom nastal v 80. rokoch 20. storočia, keď veľké módne značky objavili koncept lacnej a masovo vyrábanej módy, ktorá sa prispôsobuje rýchlo sa meniacim módnym trendom. Jedným z priekopníkov tohto trendu bola španielska Zara, ktorej zakladateľ Amancio Ortega sa v roku 2015 stal na chvíľu najbohatším človekom na svete.
Aby si firmy udržali vysoké zisky, potrebovali znižovať výrobné náklady. Preto začali výrobu presúvať do krajín globálneho juhu, kde dochádzalo a stále dochádza k vykorisťovaniu pracovnej sily. Okrem toho sa z módneho priemyslu stal jeden z najviac znečisťujúcich priemyslov na svete.
Jeho problémami, ale aj riešeniami, sa zaoberá nová štúdia napísaná v slovenčine Textilný a odevný priemysel od troch autoriek (Martina Ľuptáková, Ivana Maleš, Petra Csefalvayová) z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky.
Móda alebo voda
Autorky v štúdii tvrdia, že dopad na životné prostredie vzniká v módnom priemysle počas celého životného cyklu produktu – od získavania surovín, cez výrobu, distribúciu, používanie až po jeho likvidáciu. Situácia je natoľko zlá, že ak sa nič nezmení, do roku 2050 môže svetový módny priemysel spotrebovať viac ako štvrtinu z celkovej uhlíkovej zásoby, ktorá by mala garantovať udržanie oteplenia planéty pod 2 °C.
Problém však nie sú len emisie, ale aj strata biodiverzity kvôli pestovaniu monokultúr, ako je bavlna, znehodnocovanie pôdy pre veľké množstvo chemikálií či veľká spotreba vody, ktorá ukrajuje z jej svetových zásob. Ak to takto pôjde ďalej, ľudia si budú musieť podľa autoriek štúdie v budúcnosti vybrať medzi módou a vodou pre zabezpečenie základných ľudských potrieb. Už teraz existujú regióny, kde sa pre zavlažovanie bavlny nestíhajú dopĺňať zdroje vody.V neposlednom rade zahynie pri výrobe kože, kožušiny, vlny a peria niekoľko miliárd zvierat ročne. Mnoho z nich pred smrťou prežíva preukázateľné utrpenie.
Tretina oblečenia sa nepredá
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?