Vysoká inflácia, vojna a chudoba. To sú tri hrozby, ktoré v súčasnosti trápia Slovákov viac ako čokoľvek iné. Covid už nevnímajú ako hrozbu, viac ľudí znepokojuje najmä kvalita a dostupnosť zdravotnej starostlivosti.

Ľudí na Slovensku trápi aj to, či si budú môcť dovoliť v ďalších mesiacoch zaplatiť za energie, bývanie a jedlo. Tieto tri hlavné položky z domácich rozpočtov uberajú v priemere 44 percent.

Podľa najnovšieho prieskumu agentúry IPSOS spotrebitelia majú pocit, že zdraželo takmer všetko a ich obavy sa pretavujú do šetrenia. Každý spotrebiteľ pritom volí individuálnu stratégiu, prezrádza pre TREND riaditeľ prieskumnej agentúry IPSOS Jakub Hankovský.

„Obmedzenie spotreby znamená buď zníženie kvantity alebo kvality danej služby či produktu, alebo ich kombináciu,“ spresňuje. Najčastejšie Slováci deklarujú šetrenie na alkohole, tabaku či bytovom zariadení. Tieto kategórie spája to, že neriešia ich nevyhnutné potreby, čiže sa v nich dokážu obmedziť. „Naopak, najmenej plánujú spotrebitelia šetriť v kategóriách zdravie, doprava a vzdelávanie,“ dodáva J. Hankovský.  

Domácnosti sa musia uskromniť

Domácnosti sa v čase vysokej inflácie, ktorá v septembri podľa Štatistického úradu SR stúpla na 14,2 percenta, budú musieť výraznejšie uskromniť aj v ďalších mesiacoch.

Najvyššiu úroveň inflácie agentúra IPSOS zaznamenala v kategórii potraviny a nealkoholické nápoje. Naopak najnižší nárast sa prejavil pri odevoch a obuvi. Viac ako dve tretiny Slovákov očakávajú, že v najbližších troch mesiacoch sa ich výdavky v domácnosti budú ďalej zvyšovať. 

Finanční poradcovia približné scenáre úspor v domácnostiach predpovedali už v lete. Ako hovorí pre TREND investičný analytik spoločnosti FinGO.sk František Burda, uskromnia sa vo výdavkoch na zábavu a záľuby, ako je napríklad kino, divadlo, fitness centrá, akvaparky či lyžovačky.

„Obmedzia tiež návštevy kaviarní a reštaurácií, odložia nákupy, ktoré nie sú nevyhnutné, napríklad drahú techniku či IT vychytávky. V súčasnosti domácnosti čoraz viac využívajú cenovo výhodnejšie nakupovanie v akciách alebo vo väčších baleniach,“ poznamenáva F. Burda.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa