Logistický sektor sa pripravuje na požiadavky ESG reportingu a zároveň investuje do ekologických inovácií v doprave. Zavádzanie udržateľných riešení prináša firmám nielen regulačné výhody, ale aj lepšiu konkurencieschopnosť. Podľa odhadov Európskej komisie sa povinnosti spojené s ESG správou dotknú približne 50-tisíc spoločností. Napriek tomu sa len 42 percent z nich považuje za pripravené na zmeny.

Ide o nevyhnutnosť

Od tohto roka zasahujú ESG pravidlá aj menšie firmy, čo otvára možnosti i výzvy pre zodpovedné podnikanie. Správanie logistických firiem v oblasti emisií je kľúčové, pretože tieto údaje môžu zahrnúť do ESG reportingu. Povinnosť vykazovať nefinančný ESG reporting sa týka všetkých spoločností spĺňajúcich minimálne dve z troch definovaných kritérií, a to mať viac ako 250 zamestnancov, vykázať obrat vo výške viac ako 40 miliónov eur a mať aktíva viac ako 20 miliónov eur.

Kľúčovým krokom je analýza, ktorá identifikuje hlavné oblasti udržateľnosti. Dôležitým opatrením je zavedenie systému environmentálneho manažmentu, ktorý zahŕňa monitorovanie a reportovanie emisií skleníkových plynov, spotreby energie a ďalších environmentálnych ukazovateľov.

Skupina Geis používa softvér pre ESG reporting, ktorý optimalizuje procesy zberu dát a analýzy. „Celej problematike sa venujeme už dávno, preto nás nové požiadavky na reporting nezaskočili,“ uvádza prevádzkový riaditeľ Geisu SK Lukáš Búzek. Ako dodáva, na uľahčenie ESG reportingu môžu firmy využívať medzinárodné štandardy, napríklad GRI (Global Reporting Initiative), ktoré poskytujú metodológiu na zber a analýzu dát.

Okrem toho sa odporúča spolupráca s odborníkmi v oblasti udržateľnosti a digitalizácia procesov. Zavedenie efektívnych ESG stratégií pomáha nielen splniť regulačné požiadavky, ale aj zlepšiť vzťahy podnikov s investormi a obchodnými partnermi, ktorí čoraz viac kladú dôraz na environmentálnu zodpovednosť.

cargo-partner
Zdroj: cargo-partner

Ekoinovácie v doprave

S rastúcim tlakom na znižovanie emisií sa firmy zameriavajú na nové technológie a ekologické iniciatívy v cestnej, leteckej a námornej doprave. Medzi opatrenia patrí využívanie alternatívnych pohonov, optimalizácia trás softvérovými nástrojmi a zavádzanie energeticky úsporných riešení v logistických nehnuteľnostiach. „To všetko v našej skupine zavádzame a realizujeme,“ dopĺňa L. Búzek.

Ekologické inovácie prinášajú firmám aj obchodné výhody, pretože spotrebitelia a partneri čoraz viac preferujú spoločnosti, ktoré sa angažujú v ochrane životného prostredia. „Aktívne pracujeme na znižovaní svojej uhlíkovej stopy prostredníctvom programu MissionZero, ktorého cieľom je dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2040,“ vysvetľuje odborník Geisu SK.

Jedným z problémov ekologickej transformácie dopravy sú vysoké obstarávacie náklady elektrických vozidiel a biopalív, ako aj obmedzená infraštruktúra na ich používanie. Preto firmy hľadajú alternatívne riešenia, ako sú investície do nabíjacej infraštruktúry, školenie vodičov na úspornú jazdu či využívanie pokročilých systémov na optimalizáciu trás. „Zároveň sme vlani zaistili tri milióny litrov HVO pre náš vozový park v Nemecku,“ dodáva L. Búzek.

Štát biopalivo nepodporuje

Hoci sa logistický sektor nachádza v období zmien, prechod na elektrické vozidlá a biopalivá prináša podľa L. Búzeka niekoľko výziev. V prípade elektrických kamiónov ide najmä o obmedzený dojazd. Ďalšími prekážkami je obmedzená dostupnosť biopalív a ich vyššia cena v porovnaní s tradičnými palivami.

Experti sa zhodujú, že elektromobilita sa osvedčuje v intralogistike a mestskej doprave. Elektrifikáciu kamiónovej dopravy však brzdia vysoké obstarávacie náklady oproti tradičným dieselovým vozidlám. „Z nášho pohľadu je najlepšie prechodné a krátkodobé riešenie biopalivo HVO100, hlavne preto, že sa dá využiť už existujúca infraštruktúra a vozidlá,“ dodáva Marián Budzel zo spoločnosti Raben logistics Slovakia s tým, že spotreba HVO100 je podobná bežnej nafte.

V porovnaní s bežnými fosílnymi palivami má potenciál znížiť emisie skleníkových plynov až o 85 percent, v prípade HVO vyrobeného z použitého kuchynského oleja je úspora emisií oxidu uhličitého (CO2) až 90 percent. Obstarávacia cena HVO100 je však vo všeobecnosti vyššia ako nafty, a to o 25 až 50 percent. Zvýšiť využívanie biopalív by mohla pomôcť nižšia spotrebná daň.

cargo-partner
Zdroj: cargo-partner

Ekologický spôsob prepravy

Téme ESG sa intenzívne venujú aj v spoločnosti cargo-partner, čo dokazuje minuloročné ocenenie bronzovou medailou od nezávislej platformy zameranej na životné prostredie EcoVadis. Vďaka nemu patrí firma medzi top 35 percent hodnotených spoločností. Tento úspech je výsledkom implementácie štandardizovaných metodológií a rámcov ESG a zavedenia certifikovaných environmentálnych systémov, akým je ISO 14001.

Digitalizácia procesov umožňuje podľa regionálneho riaditeľa spoločnosti cargo-partner pre severnú a východnú Európu Tibora Majzúna presné meranie dát a zjednodušenie reportingu, čo prispieva k transparentnej komunikácii ESG aktivít so zákazníkmi a s partnermi. Školenia zamestnancov o udržateľnosti a ESG reguláciách sú tiež kľúčové pre dosiahnutie stanovených cieľov.

„Uvedomujeme si vplyvy, ktoré má naše odvetvie na životné prostredie, a aktívne realizujeme opatrenia na ich minimalizáciu. Ako príklad uvediem nákup zelenej energie pre naše pobočky v Bratislave a Dunajskej Strede na celý rok, účasť v programe HHLA Pure. Ide o prepravu klimaticky neutrálnym spôsobom z európskych prístavov do vnútrozemia,“ vysvetľuje odborník.

Efektívne znižovanie emisií

Nemalý objem CO2 dokáže cargo-partner ušetriť vďaka prepojeniu iLogistics Centra v Dunajskej Strede s kontajnerovým terminálom. Namiesto využitia ťahačov na prepravu kontajnerov z terminálu do skladu využívajú elektrické reach stackery (vysokozdvižné vozíky), ktoré zložia kontajnery priamo z vlaku ku skladu. „Toto riešenie má nielen ekologický aspekt, ale prináša aj značnú ekonomickú a časovú úsporu,“ hovorí T. Majzún.

V leteckej preprave je k dispozícii preprava s využitím SAF paliva a kompenzáciou emisií CO2 generovaných pri obstaraní SAF. Zelený servis ponúka už aj väčšina lodiarskych spoločností. Ide o servis s využitím paliva zmiešaného s biometánom, ktoré zníži emisie pri námornej preprave kontajnerov o 25 percent, alebo servis s využitím nefosílneho biopaliva, ktoré umožňuje úsporu emisií skleníkových plynov až o 84 percent. Tento typ servisu využívajú už aj niektoré slovenské firmy.

Ďalšou možnosťou dosahovania udržateľnosti je multimodálna doprava, kde sa kombinuje železničná preprava s cestnou, pričom hlavný úsek trasy je po železnici. „Železničná a námorná doprava sú ekologickejšie, no čelia výzvam v dostupnosti infraštruktúry a časovej flexibilite,“ uzatvára expert na logistiku.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke kolóna odstavených kamiónov na diaľnici D1 neďaleko Bidoviec v smere od Košíc 10. marca 2024. Príslušníci polície regulujú a usmerňujú dopravu. FOTO TASR - František Iván
Neprehliadnite

Dopravné firmy zvyšujú ceny kvôli rastúcim nákladom, dôsledky pocítia aj spotrebitelia