Medzinárodná preprava tovaru medzi Áziou a Európou po krátkom období pokoja po pandémii opäť čelí výzvam. Námorná doprava, ktorá dlhodobo tvorila stabilný základ globálneho obchodu, sa po covidových rokoch stretáva s viacerými problémami vrátane krízy v Červenom mori, preťažených prístavov a prudko rastúcich nákladov.

Húsiovia komplikujú situáciu

Takmer 90 percent vonkajšieho obchodu Európskej únie prebieha po mori. Doprava, ktorá bola dlho spoľahlivým pilierom globálneho obchodu, je v súčasnosti narušená. Po pandémii a krátkom období stabilizácie prichádza nová vlna problémov. Podľa riaditeľa spoločnosti Geis CZ Air+Sea Martina Tokiča je najväčším problémom kríza v Červenom mori. Povstalci Húsiovia na konci roka 2023 začali útočiť na nákladné lode plávajúce cez Suezský prieplav.

„V dôsledku toho sa väčšina lodí rozhodla oboplávať Mys Dobrej nádeje, čo predlžuje cestu o 10 až 20 dní a zvyšuje prevádzkové náklady,“ vysvetľuje odborník s tým, že táto zmena v trasovaní lodí viedla k prudkému nárastu spotových sadzieb za prepravu. Pritom ceny začali rásť už pred tradičným sezónnym obdobím okolo Vianoc.

Na značné výkyvy v cenách prepravy v tomto roku poukazuje regionálny riaditeľ spoločnosti cargo-partner pre severnú a východnú Európu Tibor Majzún. Ako poznamenáva, predĺžená námorná trasa zvyšuje prevádzkové náklady pre vyššiu spotrebu paliva, predĺžený čas posádky a potenciálne vyššie opotrebovanie plavidiel.

Dramatický nárast sadzieb

Po extrémne vysokých cenách prepravy počas pandémie a následnom poklese dopytu v roku 2023 sa trh opäť dostáva do stavu rastúcej nestability. Kým počas pandémie dosiahli ceny za prepravu 40-stopového kontajnera až 15-tisíc dolárov, v auguste 2023 klesli na približne 8 500 dolárov.

Kríza v Červenom mori spôsobila rast cien, keďže lodiarske spoločnosti presmerovali svoje trasy okolo Afriky. „Na trase Šanghaj-Rotterdam sa náklady na prepravu za posledných 12 mesiacov zvýšili o 458 percent,“ hovorí Vojtech Dočkalík, riaditeľ spoločnosti LogEx Logistics. Tento nárast spôsobil, že niektoré trasy zostali poddimenzované, pričom na najviac postihnutej trase chýba 10 až 15 percent kapacít.

Ceny sa počas leta dočasne stabilizovali a krátkodobo poklesli. V polovici júla cena za 40-stopový kontajner klesla na 5 184 dolárov, čo predstavovalo takmer 50-percentný pokles. Napriek tomu sa ceny začali už v septembri opäť zvyšovať a dnes sú o 250 percent vyššie ako pred rokom. Môže za to nestabilná geopolitická situácia, ktorá ale spôsobuje výkyvy nielen v cenách, ale aj v kapacitách.

Nové problémy zvyšujú ceny

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa