Balíkoboxy sa stali kľúčovým prvkom logistiky. Kým na začiatku slúžili na vyzdvihovanie zásielok, aktuálne poskytujú možnosť ich odosielania. Tento vývoj vyvolal nárast konkurencie na trhu, pretože čoraz viac spoločností umožňuje zasielanie nielen firmám, ale aj bežným občanom. Slovenská pošta, ktorá dlhodobo dominovala v segmente podávania zásielok zo strany verejnosti, sa snaží adaptovať. No napriek modernizácii balíkoboxov zostávajú súkromní kuriéri lídrami trhu.

Nárast popularity balíkoboxov

Slovenská pošta v roku 2023 dosiahla tržby za služby a tovar vo výške 319,6 milióna eur, pričom eviduje zvýšený záujem ľudí o balíkové zásielky cez BalíkoBoxy alebo na pošte. Rast výnosov za prvých desať mesiacov tohto roka dosahla okolo 18 percent. Na druhej strane klesol počet retailových balíkov o sedem percent. Podľa hovorcu pošty Martina Guziho to súvisí nielen s prechodom zákazníkov ku konkurencii, ale aj s rozvojom portálov v oblasti recommerce, ktoré menia zásielky zo segmentu C2C (customer-to-customer) na biznis zásielky.

Kým súkromné kuriérske spoločnosti cielia na mladšiu a digitálne zdatnú generáciu, pošta si udržiava verných klientov vďaka tradičnej sieti kamenných pobočiek. Hoci samoobslužné a digitálne riešenia naberajú na obľube, osobný kontakt na poštách zostáva pre mnohých zákazníkov dôležitý. Slovenská pošta zdôrazňuje „ľudský“ prístup a možnosť osobného poradenstva.

„Nie všetci zákazníci dôverujú neosobným samoobslužným zariadeniam a nie sú ochotní im zveriť svoje zásielky,“ vysvetľuje M. Guzi. Kamenné pobočky sú ideálnou voľbou pre zákazníkov, ktorí nie sú zvyknutí pracovať s mobilnými aplikáciami či online platbami. „Na poštách môžu zamestnanci zákazníkom poradiť, ktorý typ zásielky je pre ich obsah najvhodnejší. Navyše sa dá platiť až pri podaní zásielky, a to nielen bezhotovostne, ale aj hotovostným spôsobom.“

Pošta modernizovala balíkoboxy

Aby si Slovenská pošta udržala konkurencieschopnosť, v priebehu septembra a októbra 2024 modernizovala 240 balíkoboxov. „Investovali sme do modernizácie informačného systému BalíkoBOXov s cieľom zvýšiť komfort pre zákazníkov pri výbere a podaji zásielok,“ uviedol M. Guzi.

Modernizácia zahŕňala zvýšenie kapacity, zavedenie multifunkčných zariadení pre bezhotovostné platby u doručovateľov a ekologickejšie riešenia, ako je zrušenie tlačených potvrdení. Pošta chce do konca roka 2025 rozšíriť sieť o ďalších 85 balíkoboxov vybavených aj listovými schránkami, čo je na Slovensku unikát. Návratnosť investícií sa očakáva v horizonte troch až štyroch rokov.

Medzi nové funkcie balíkoboxov patrí elektronický podací hárok, zjednodušené sledovanie zásielok a ekologické riešenia. „Jednou z najväčších výhod využívania BalíkoBOXov od pošty je úložná lehota a odberné miesto. Balíkové zásielky sa potom, ako si ich adresát neprevezme počas troch dní, presunú na priradenú poštu, kde si ju môže zákazník vyzdvihnúť po dobu úložnej lehoty. Zásielka sa neposiela automaticky naspäť odosielateľovi ako neprevzatá,“ zdôraznil M. Guzi.

Dynamická expanzia kuriérov

Súkromné kuriérske spoločnosti prispôsobili svoje služby modernej dobe. Packeta ponúka už dlhšie aj možnosť odosielania zásielok zo svojich Z-BOXov, čím si získala lojalitu zákazníkov. Firma vlani zaznamenala tržby 67,28 milióna eur, čo predstavuje medziročný nárast o 15 percent oproti roku 2022. V porovnaní s rokom 2021 ide o vyše 70-percentný nárast, keďže v tom čase dosiahli tržby 39,22 milióna eur.

„Od nášho príchodu na trh sme ľudí naučili ísť si vyzdvihnúť zásielky do Packety – vtedy najmä do našich partnerských výdajných miest,“ uviedol výkonný riaditeľ Packeta Alexander Jančo s tým, že do rozširovania siete Z-BOXov, ktorých počet dosiahol 2 300 s kapacitou 149-tisíc zásielok, investovali milióny eur.

„Z-BOXy sú až osemkrát ekologickejšie ako klasické doručovanie na adresu,“ hovorí šéf Packety, podľa ktorého zákazníci čoraz viac uprednostňujú doručovanie práve do balíkoboxov pred tradičným doručovaním na adresu. V súčasnosti už sedem z desiatich zákazníkov volí doručenie zásielky do Z-BOXov alebo výdajných miest namiesto priameho doručenia domov.

Podľa A. Janča majú súkromné spoločnosti náskok pred poštou. Čiastočne vníma jej snahu konkurovať ako vyhadzovanie peňazí daňových poplatníkov. „Štát by sa nemal venovať segmentu kuriérskych služieb. Panuje v ňom totiž dostatočne vysoká konkurencia, na ktorú pošta nestačí,“ zdôrazňuje. Úlohu pošty vníma ako pomocníka pre digitalizáciu štátu a elektronickej komunikácie.

Ďalší hráči rozširujú siete balíkoboxov

Podobne ako Packeta, aj spoločnosť Alza.sk investuje do rozširovania infraštruktúry. Aktuálne ponúka doručenie do viac ako 800 AlzaBoxov, pričom na konci roka 2024 plánuje rozšíriť ich počet na 900 a do roku 2025 prekročiť hranicu tisícky. „AlzaBoxy sú pre zákazníkov ako susedský obchod – vďaka ich množstvu sú dobre dostupné,“ uviedla PR manažérka Alzy Eliška Čeřovská.

Podľa prieskumu firmy 65 percent zákazníkov uprednostňuje doručenie tovaru do AlzaBoxov, zatiaľ čo iné možnosti, ako napríklad doručenie domov (14 percent), na výdajné miesta (11 percent) či do predajní (8 percent), zaostávajú. AlzaBoxy pritom nie sú len miestom na doručenie – zákazníci ich môžu využiť aj na odosielanie reklamácií alebo vrátenie tovaru.

Svoju sieť výrazne rozširuje tiež firma DPD s tržbami takmer 60 miliónov eur. Zákazníci internetových obchodov, ktoré využívajú služby DPD, majú k dispozícii viac ako 1 600 odberných miest a partnerských boxov po celom Slovensku. Spoločnosť ale plánuje do konca budúceho roka rozšíriť svoju sieť balíkoboxov o minimálne 500 nových zariadení.

„Vytvoríme hustú sieť, ktorá pokryje potreby zákazníkov nielen vo veľkých mestách, ale aj v menších obciach,“ uviedol generálny riaditeľ DPD Peter Pavuk s tým, že balíkoboxy sú kľúčové pre zlepšenie zákazníckej skúsenosti a efektivitu doručovania. Z pohľadu logistiky tento model minimalizuje potrebu opakovaných pokusov o doručenie, ak adresát nie je doma, čím šetrí čas a znižuje náklady. Zároveň prispieva k zníženiu emisnej stopy a zvyšuje ekologickosť služieb.

Ďalšie dôležité správy

E-commerce
Neprehliadnite

Záujem o internetové nakupovanie rastie, počet klientov e-shopov sa blíži k rekordným hodnotám