Za posledných päť rokov sa priemerná cena ropy pohybuje okolo úrovne 60 dolárov za barel. Na túto úroveň si zvykli všetci. Pre slovenských vodičov to prináša cenu benzínu aj nafty tesne nad jedným eurom za liter. Presne za toľko sa dali kúpiť pohonné hmoty aj počas minulého mája. Dnes je však situácia dramaticky odlišná, keď ceny pohonných hmôt stúpli o 80 percent. Kam tieto peniaze idú?

Politici začnú okamžite operovať nadmernými ziskami spoločností, ktoré sa na vysokej cene obohacujú. Je to ich prirodzený inštinkt. Prvý na rane bol preto Slovnaft, ktorý pohonnými hmotami zásobuje nielen Slovensko, ale celý región.

Navyše, bratislavská rafinéria kupuje lacnú ruskú ropu, ktorá sa na svetových trhoch obchoduje so zľavou viac ako 30 dolárov za barel. A tak v mysliach politikov okamžite skrsol nápad na dodatočné zdanenie nadmerných ziskov. Avšak ešte pretým, ako k tomuto kroku pristúpia, by to chcelo trocha matematiky.

Prečo sú slovenské pohonné hmoty drahé

Európska komisia každý týždeň zverejňuje priemerné ceny pohonných hmôt v jednotlivých krajinách Európskej únie. Udáva ceny s daňou aj bez dane. K 9. máju boli najvyššie ceny 95-oktánového benzínu na úrovni 2,22 eur vo Fínsku, a blízko neho boli ostatné severské krajiny. Na druhej strane o jedno euro lacnejšie sa dalo natankovať v Maďarsku, a len o čosi vyššie boli ceny v ostatných krajinách východnej Európe – v Poľsku, Bulharsku, Slovinsku či Rumunsku. Slovensko sa nachádza v tejto tabuľke v strede.

Zaujímavejšie je porovnanie cien bez dane. Tam je Slovensko 21. najlacnejšie zo všetkých 27 štátov EÚ, čo platí pre benzín aj pre naftu. Inak povedané, Slovensko patrí do štvrtiny krajín EÚ s najlacnejšími palivami pred započítaním dane, spolu s Maďarskom, Slovinsko a Bulharskom. Ukazuje sa tak, že Slovnaft, ako dominantný dodávateľ na trhu udržuje ceny palív na pomerne nízkej úrovni. Sú to až pridané dane, ktoré ceny palív prudko dvíhajú.

Na začiatku mája zaplatil Slovák za liter benzínu 1,78 eur. Z toho bola 0,94 eura cena za pohonné hmoty a 0,84 eura odviedol štátnej pokladnici. S takýmito vysokými daňami sa Slovensko zaradilo na 11. priečku vo veľkosti zaplatenej dane v celej EÚ, čím sa dostalo pred bohatšie Česko, Rakúsko alebo Belgicko. Na chvoste rebríčka sa usadili Poľsko a Maďarsko, kde ľudia platili na dani takmer o polovicu menej ako Slováci.

Kam idú tržby z predaja benzínu?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa