Každá situácia má svojich víťazov a a porazených. Amerika a Európa si svoje úlohy úplne prehodili, keďže v minulosti bolo zvykom, že euro bolo silné a dolár slabý. Americké nadnárodné spoločnosti, technologické giganty a exportéri teraz strácajú.
Dolár stráca zábrany, pôsobí ako demolačná guľa. V hre je aj globálna intervencia
Iné sektory však získavajú. Napríklad importéri, ktorí náklady za svoje vstupy účtujú v dolároch. Tieto firmy v prepočte na doláre nakupujú vstupy lacnejšie a ich zisky budú pod menším tlakom ako u iných firiem.
Ide hlavne o spoločnosti, ktoré nakupujú tovar, suroviny alebo energie z iných krajín a platia v miestnej mene, či už v juanoch, jenoch, kanadských dolároch alebo eurách. Tie si za doláre nakúpia lacnejšie a ušetria. Vďaka tomu, že importovaný tovar je lacnejší, inflácia v USA je o niečo nižšia ako v Európe.
Silný dolár otvára dvere, ale iba niektorým
Ďalšími víťazmi sú cestovatelia, ktorí platia dolármi, teda hlavne Američania. Zatiaľ čo pred rokom bežne dostali za svojich 1 000 dolárov len 800 či 900 eur, teraz dostanú viac ako 1 000 eur. Pochopiteľne, domáci cestovný ruch v USA kvôli tomu môže utrpieť, keďže ľudí budú v zahraničí lákať zľavy. Pre cestovný ruch v Európe to môže byť, naopak, pozitívne.
V rokoch 2007 až 2014 bola totiž pre Američanov Európa drahá, pretože za svoj dolár dostali len 60 či 70 eurocentov. Zato Európania platili v USA tvrdou menou a miestne reštaurácie začali robiť duálne cenníky a prijímať od zákazníkov aj eurá. Teraz sa situácia otočí.
Dnes by sa mohlo zdať, že zo silného dolára profitujú len USA, ale to zďaleka nie je pravda. Americké spoločnosti totiž prichádzajú o zákazky, pretože v Európe sa dá nakúpiť lacnejšie.
Mnoho amerických spoločnosti nakupuje vybavenie od európskych firiem. A nielen to. Európa do USA exportuje farmaceutické produkty, stroje, súčiastky do jadrových reaktorov, automobily a ďalšie výrobky.
Tieto tovary sa pre americké firmy stávajú lacnejšími a buď zvyšujú objednávky, alebo aspoň nakupujú eurá, aby ich mali do zásoby do ďalších mesiacov. Čo znamená, že európske firmy o zahraničné zákazky pravdepodobne neprídu. Slabé euro ich robí konkurencieschopnejšími.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?