Cez Suezský prieplav prúdilo donedávna 12 percent svetového obchodu vrátane 30 percent celosvetovej kontajnerovej dopravy. Kríza v Červenom mori nespôsobila len predĺženie tranzitného času pri importe z Ázie do Európy a zdraženie námornej prepravy tovarov, ale vďaka zvýšenému záujmu podnikov v niektorých prípadoch už aj zvýšenie cien pri preprave tovaru po železnici.
Po železnici rýchlejšie
Mesiace trvajúce útoky jemenských povstalcov na nákladné lode na Červenom mori donútili väčšinu svetových dopravných firiem vyhnúť sa danej oblasti. No náhradná trasa vedúca okolo Afriky predĺžila lodnú prepravu v priemere od 14 do 30 dní. Nové trasovanie spôsobilo výrazný nárast cien prepravy, zavedenie ďalších poplatkov a problémy s nedostatkom kapacít.
„Klienti prirodzene hľadali alternatívne spôsoby prepravy, aby dokázali zabezpečiť zásobovanie pre fungovanie svojich výrobných procesov bez meškaní a nutnosti zastavenia produkcie,“ vysvetľuje dôvody posilnenia železničnej nákladnej dopravy generálny riaditeľ spoločnosti cargo-partner SR Tibor Majzún.
Značná časť firiem, ktoré využívali námornú prepravu, začala intenzívnejšie využívať prepravu po koľajniciach. Podľa šéfa spoločnosti cargo-partner je to rozumný krok, ktorý šetrí čas, a teda aj náklady.
„Tranzitný čas kusovej zásielky z prístavu Šanghaj s doručením do nášho skladu v Dunajskej Strede je aktuálne 60 až 62 dní. Po železnici však má klient svoju zásielku z terminálu Xian už za 20 až 24 dní,“ zdôrazňuje.
Zvýšený dopyt nie je len pri celokontajnerových prepravách, ale aj pri preprave kusových zásielok zbernými servismi spoločnosti zo Šanghaja, Shenzhenu a Ningba. Ceny železničnej prepravy sa pritom podľa T. Majzúna mierne navýšili z dôvodu vyššieho dopytu. „Nie je to však také markantné, ako v prípade námornej prepravy.“
Konkurencia rastie
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?