Pandémia koronavírusu, vojna na Ukrajine a v Gaze, kríza v Červenom mori, inflácia, ako aj skokový nárast úrokových sadzieb ovplyvnili tak cenu prepravy tovarov, ako aj nájmy v logistických a priemyselných parkoch. Spomínané problémy pritom úzko súvisia s takzvaným nearshoringom, čiže procesom umiestnenia výroby alebo zásob na miesta blízko spotrebiteľských trhov.
Firmy sa presúvajú k zákazníkom
Krízy nútia spoločnosti, a to najmä z oblasti výroby, presúvať sa bližšie ku koncovému zákazníkovi. Znižujú tým náklady na prepravu vyrobeného tovaru. Ako pripomína obchodný riaditeľ spoločnosti CBRE Slovensko Ľubor Procházka, tento trend je citeľný už dlhší čas aj na Slovensku. Európske spoločnosti sa jednoducho snažia byť menej závislé od výroby v Číne.
„Na Slovensku sa to potvrdilo v pomere novoprenajatej plochy výrobných spoločností. V roku 2023 dosiahli historicky najvyšší podiel, a to 54 percent. Bolo to na úkor logistických spoločností. V horizonte najbližších dvoch rokov predpokladáme, že si výrobné spoločnosti na slovenskom trhu naďalej udržia dominantné miesto,“ konštatuje expert.
Komerčný realitný trh bol minulý rok ovplyvnený ďalšími faktormi. Na biznis vplývali vysoké ceny energií, inflácia či nárast úrokových sadzieb. Podľa nových dát globálnej realitno-poradenskej spoločnosti CBRE sa však firmám podarilo s neľahkou situáciou popasovať pomerne solídne.
Drahšia doprava nezamáva realitami
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?