Už aby na Slovensku bola taká obyčajná letná sezóna, akú sme poznali pred rokmi. Po tom túžia mnohé turistické zariadenia, dobrú príležitosť to predstavuje aj pre cestovný ruch, ktorý sa potrebuje po pandémii odraziť od dna. Žiadne rúška, covid pasy a iné obmedzenia, ktoré brzdili letnú sezónu.
V posledných dňoch lámu rekordy sledovanosti nemeckí „milionári“ Geissenovci, ktorí podľa ministra hospodárstva Richarda Sulíka pomôžu lepšej propagácii Slovenska. Natočiť tu majú tri diely seriálu a ukázať prírodu, gastronómiu, možnosti športového vyžitia či slovenskú pohostinnosť.
Domáci podnikatelia podľa R. Sulíka uvítajú každé euro od zahraničných turistov. „Toto je jeden zo spôsobov, ako dostať Slovensko ‚do sveta’ prirodzene a bez nákladov. Výdavky spojené s návštevou hradia zariadenia, ktoré rodina navštívi, pretože je to pre nich tá najlepšia reklama,“ spresnil.
Slováci môžu pozitívne prekvapiť
Politici si z času na čas pomáhajú pri svojej práci celebritami a k tejto barličke sa uchyľujú viacerí. Ako to vidí marketér? „Treba povedať, že mnohí diváci s Geissenovcami žijú milionársky sen. Je to v poriadku, ak je to súčasťou komunikácie krajiny ako značky. Toto však zrejme nie je ten prípad,“ uviedol v relácii Tak takto televízie TA3 marketingový expert Pavol Minár.
Na Slovensku má komunikáciu v tomto smere na starosti rezort dopravy a agentúra Slovakia Travel. Tá pripravuje novú komunikačnú stratégiu cestovného ruchu pre zahraničie, pre rôzne cieľové skupiny, nie ministerstvo hospodárstva.
Ako by sa malo Slovensko prezentovať, aby si ho obľúbili turisti? Aspekt pozitívneho prekvapenia by mohol byť podľa názoru P. Minára jadrom komunikácie našej krajiny.
„V čase postcovidu sa ukazuje, že pomerne veľká časť ľudí bude vyhľadávať veľmi špecifické lokálne zážitky, ale popritom nechcú cestovať naprieč celou zemeguľou. Sme v Európe, prakticky za rohom, môžeme turistom ponúknuť v dobrom mnoho zaujímavých prekvapení,“ dodal marketingový expert. O tom je súčasný svetový trend v turizme – ponúkať lokálne špecifiká, a to nielen z pohľadu histórie, ale aj súčasnej doby.
Hlavne preč, niekde na dovolenku
Trh hlási už teraz pozitívne správy. Strach z covidu za posledné mesiace opadol a ľudia sa už neboja cestovať. Záujem o dovolenky, či už doma alebo v zahraničí, rastie a pracovníci cestovného ruchu dúfajú, že obraty sa vrátia na predpandemickú úroveň. Do toho však prišla vojna a s ňou aj odlev ruskej klientely.
Údaje ministerstva dopravy napríklad hovoria, že v roku 2019 Slovensko navštívilo približne 52-tisíc návštevníkov z Ruska, ktorí tu strávili približne 144-tisíc nocí. Našimi zahraničnými trhmi sú však najmä susedné krajiny, Česko, Poľsko, Rakúsko, ale aj Nemecko, Taliansko a Spojené kráľovstvo. A práve tie môžu spolu so Slovákmi potiahnuť turizmus smerom k lepším číslam.
Podľa aktuálnych zistení Štatistického úradu SR hotely a penzióny navštívilo v marci takmer 300-tisíc hostí. Bolo ich deväťkrát viac ako minulý rok v rovnakom období, avšak o 31 percent menej ako v marci 2019. Takmer tretinu celkovej návštevnosti tvorili zahraniční turisti, ktorých v marci prišlo na Slovensko 87-tisíc.
Väčšina Slovákov chce pobyty doma
,,Uvoľnenie pandemických opatrení a zrušenie obmedzení prišlo doslova v hodine dvanástej a sme radi, že podnikatelia mohli využiť zimnú sezónu, hoci ideálne to samozrejme nebolo,” konštatuje Václav Mika, generálny riaditeľ Slovakia Travel. Podľa prieskumu agentúry MNForce 58 percent opýtaných preferuje dovolenku na Slovensku, do zahraničia sa chystá vycestovať len približne štvrtina respondentov.
Medzi preferované aktivity počas letnej dovolenky opýtaní zaradili najčastejšie ,,oddych pri vode” (23 percent) a ,„výlety do okolia, spoznávanie atrakcií a pamätihodností“ (22 percent).
„Slovensko má veľkú výhodu v tom, že ponúka širokú paletu možností ako tráviť svoj voľný čas. Na malom území, bez dlhého cestovania sa dá nájsť takmer všetko, od prírodných skvostov, historických pamiatok, bohatej ľudovej kultúry a folklóru až po zábavu v rušných uličkách miest. V lete k tomu ešte patrí športové a rekreačné vyžitie na jazerách, či v akvaparkoch. To všetko sú samé plusy, na ktoré radi lákame turistov doma aj v zahraničí,” dodáva Václav Mika.
TREND sa na aktuálne trendy pozrel nižšie vo fotostory.