Nákladná doprava v Európe trpí viacerými problémami. Akú úlohu by v nej mala zohrávať železnica, ako by mala vyzerať lepšia previazanosť cestnej a železničnej dopravy, ale aj čo spôsobuje nedostatok vodičov kamiónov.
O tom pre TREND podrobnejšie hovorí Robert Sobčák z think-tanku Supply Chain Institute (SCIN).
Okrem iných problémov upozorňujete aj na nedostatok vodičov kamiónov v medzinárodnej doprave, čo ovplyvňuje zásobovanie obyvateľov i priemyslu.
Nedostatok vodičov je dlhodobý problém, a to nielen v Európe. Príčin je viac. Riešia sa však skôr symptómy než príčiny
Pre aké dôvody vodiči kamiónov odchádzajú z tejto profesie?
Objektívny fakt je, že platové podmienky, predovšetkým u vodičov v medzinárodnej doprave, sú nízke. Niektorí ľudia si myslia, že diéty nahradia plat, ale z dlhodobého hľadiska je to chybné uvažovanie. No aj v štátoch ako Nemecko, kde je platové ohodnotenie vyššie, majú nedostatok vodičov, takže plat nie je hlavnou príčinou ich nedostatku. S ich odchodom je čiastočne spojená otázka preplácania nadčasov, prémií za výkon, diét, sociálneho a zdravotného poistenia, ktoré sú väčším problémom.
Jedným z hlavných problémov je však nedostatok dôstojných možností na odpočinok a hygienu na ceste. Kvalitných odpočívadiel je nedostatok a nové vznikajú pomalším tempom, ako je rast dopravy, takže sa problém prehlbuje. V zásade väčšina štátov sľubuje výstavbu, no realita sľubom nezodpovedá. Je to zdrojom frustrácie mnohých vodičov, ak si predstavíme, že významnú časť roka trávia na parkoviskách po Európe, kde nie sú dostupné základné hygienické štandardy.
Spomínate aj dôvody, ktoré súvisia priamo s tovarom.
Častou kritikou zo strany vodičov je požiadavka firiem, aby vodič kamióna naložil alebo vyložil tovar.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?