Chýbajúce káblové zväzky do áut z Ukrajiny, výpadok viacerých surovín z Ruska, ale aj čiastočné obmedzovanie výroby – to sú len niektoré z horúcich problémov európskych automobiliek v posledných týždňoch.

Napriek strategickým plánom automobilky žijú život ako na „hojdačke“. Situácia je totiž značne nepredvídateľná a ich ekonomický motor sa značne zadrháva pre rusko-ukrajinskú vojnu. 

Problémy sa líšia v závislosti od automobilky a toho, kde má lokalizované dodávateľské siete a ako má organizovanú logistiku. V súčasnosti čelia výpadkom dodávok, a tým prerušovaním výroby alebo odstávkam na dlhšie obdobie ako jeden či dva dni, tvrdí Ján Pribula, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu (ZAP).

„V prvom rade je to spôsobené vojnovým konfliktom, ktorý ešte viac vyostril situáciu okolo dodávok čipov a výpadku ukrajinských dodávok neónu, ktorý je jedným z rozhodujúcich komponentov pri ich výrobe. Ďalším dielom, bez ktorého nie je možné vozidlo vyrobiť, sú káblové zväzky. Tie sú v mnohých prípadoch vyrábané na Ukrajine,“ objasňuje pre TREND J. Pribula.

Montáž káblových zväzkov je jeden z prvých krokov montážnej linky vozidla. Bez nich nemá zmysel do hotovej nalakovanej karosérie osádzať komponenty, ktoré auto robia autom. Na programe dňa je preto hľadanie náhradných dodávateľov, respektíve, ak je to možné, presuny výroby komponentov mimo Ruska a Ukrajinu. Tým sa však problémy automobiliek nekončia, situáciu sa však snažia mať pod kontrolou.

Výrobný plán prispôsobujú potrebám

Na dva dni v uplynulý týždeň prerušila výrobu vo všetkých segmentoch automobilka Volkswagen Bratislava, a to najmä pre nedostatok polovodičových súčiastok a iných dielov, informovala hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.

„Výrobný plán sa priebežne prispôsobuje v závislosti od dostupnosti dielov. Dôvodom je pretrvávajúci dlhodobý celosvetový nedostatok polovodičov v dôsledku pandémie koronavírusu v kombinácii s čiastočným výpadkom dodávok niektorých dielov v súvislosti s dianím na Ukrajine," uviedla preTREND hovorkyňa. Závod viackrát prerušil výrobu už vlani. 

Do globálnej dodávateľskej siete koncernu Volkswagen, ktorá zahŕňa viac ako 40-tisíc dodávateľov, patria aj dodávatelia zo západu Ukrajiny. „Na základe aktuálnej situácie v regióne môže prísť k obmedzeniam v dodávateľskom reťazci. To môže viesť k prispôsobovaniu produkcie v jednotlivých koncernových závodoch ako uplynulý týždeň vo Volkswagen Slovakia,“ avizuje L. Kovarovič Makayová.

Aktuálne stále preverujú alternatívne riešenia. Dodávatelia z Ukrajiny dodávajú pre koncernové závody predovšetkým káblové zväzky pre elektrickú sieť vozidiel aj viaceré spínače do vnútorného priestoru áut.

Neúmerne im zvyšujú prevádzkové náklady aj vysoké ceny energií, čo pomáha korigovať nastavený plán v oblasti možných úspor na zníženie energetickej náročnosti. „Podnik využíva od roku 2012 pre výrobu vozidiel výlučne elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov, čím priamo prispieva k trvalo udržateľnému rozvoju a znižovaniu produkcie skleníkových plynov,“ dodáva hovorkyňa Volkswagenu.

Počas odstávok majú vo fabrike nastavený vypínací plán. „Ten stanovuje obdobia, počas ktorých sú nastavené isté úrovne vypínania na výrobných zariadeniach, ale aj v administratíve či logistike, s cieľom znížiť spotrebu energií v neprodukčnom čase na čo najnižšiu možnú úroveň,“ tvrdí L. Kovarovič Makayová.

Napríklad intenzita osvetlenia je nižšia podľa pohybu ľudí v areáli, v čase striedania pracovných zmien sa zvyšuje, rovnako sa reguluje osvetlenie aj vo výrobných halách. V budúcnosti chcú závod ďalej modernizovať, pričom uprednostňujú LED osvetlenie a moderné technológie.

Flexibilita a alternatívne riešenia

Ako sú aktuálne na tom ďalšie slovenské automobilky? Globálna situácia s komponentmi sa neustále mení a vyvíja aj v automobilke Kia Slovakia v Tepličke nad Váhom. Preto sa snažia denne zabezpečovať čo najplynulejší chod výroby.  „V prípade potreby optimalizujeme výrobu v súlade s možnosťami dodávok,“ spresnil hovorca automobilkyTomáš Potoček. .

Vlani v závode pri Žiline vyrobili 307 600 automobilov, čo bolo o 14,7 percent viac ako vlani. Automobilový trh sa čiastočne oživil, neskôr došlo k nestabilnej globálnej situácii v dodávateľskom reťazci.

„Snažíme sa optimalizovať výrobu v súlade s možnosťami dodávok. Na ačiatku februára 2022 sme spustili výrobu plug-in hybridnej verzie modelu Sportage a výrobapokračuje aj v súčasnosti,“ potvrdil hovorca  s tým, že spotrebu energií optimalizujú cez inovácie v rámci technológií a postupov.

Vojna na Ukrajine nemá žiadne priame dosahy na výrobu v trnavskej automobilke Stellantis Slovakia. Produkciu termických motorov, ktorá bola lokalizovaná v ruskej Kaluge, pre sankcie uvalené na Rusko už presunuli do Francúzska, informoval hovorca automobilky Peter Švec.

„Pozorne však sledujeme vývoj s dodávkami polovodičových komponentov z Ázie a pružne reagujeme na výpadky spôsobené lockdownami. Z tohto dôvodu sme tento týždeň v malom rozsahu zredukovali výrobu na nočnej zmene," doplnil hovorca pre agentúru TASR.

V hre je ďalšia nová automobilka

Už pár týždňov sa hovorí o tom, že na Slovensko má namierené nový strategický investor z radov automobiliek.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa