Presne pred 50 rokmi dosiahli akciové trhy historické maximá. V dôsledku vysokej inflácie a komplikovaného boja proti nej klesali dva roky. Cesta nahor však trvala ďalších osem rokov. Investori tak pri investovaní prežili stratenú dekádu.
Pred 50 rokmi sa akcie prepadli a zažili stratenú dekádu. História sa môže opakovať
Polstoročné výročie prináša dve ponaučenia. Prvé pre centrálnych bankárov: Úroky sa znižujú, až keď inflácia udržateľne spomalí a je na ceste k cieľu. Druhé pre investorov: Nové historické maximá ceny akcií nastanú, až keď je inflácia skutočne nízka. Nie vtedy, keď existuje viera, že nízka bude.
Investori si však zobrali aj veľa iných ponaučení, ktoré nesúviseli s infláciou ani úrokmi, ale s prístupom k investovaniu ako takému. Slepá viera v obľúbené akciové tituly bola preč, bolo potrebné sa zamyslieť nad tým, ako ochrániť svoje peniaze a rozumne zarobiť.
Slepá viera sa neopláca
Pred výpredajom v rokoch 1973 – 74 verili bankárom či poisťovacím spoločnostiam, že ich peniaze budú investované tak, aby zarobili viac ako index Dow Jones či iné benchmarky. Poriadky sa robili aj na investičných oddeleniach správcov peňazí.
Počas 50. a 60. rokoch sa pozeralo len na cenu, ale dividendy sa prehliadali. Tvorili pritom až polovicu celkového výnosu akcie. Niektorí investiční manažéri vtedy držali dlhopisy tak ako ostatní, a porovnávali ich s akciovým indexom Dow Jones, čo už vôbec nedávalo zmysel. Ale to im vtedy nikto nepovedal.
Veci sa začali meniť už v roku 1973. Investori sa poriadne popálili, takýto silný výpredaj nenastal od Veľkej depresie z prelomu 20. a 30. rokov, teda o štyri dekády skôr. Niet divu, že v oblasti investovania vládli vtedy veľmi uvoľnené pomery a verilo sa kadečomu. Keď investičný manažér do telefónu povedal, že porazil trh o 20 percent, klient to bral ako hotovú vec a viac to neriešil.
Ako klienti pritlačili maklérov
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?