Automobilky po celom svete sú pod tlakom. Plány na elektrifikáciu vozidiel sa ukázali ako nerealistické. Výrazne k tomu prispelo aj aktuálne ekonomické spomalenie v Európe a Číne.
Napriek rastúcim akciovým indexom sú ceny akcií automobilového sektora tento rok v mínuse. Napríklad akcie Volkswagenu strácajú 12 percent, Stellantisu 28 percent a americkej Tesly 11 percent.
Keď sa firmy ocitnú v problémoch s nedostatočnou ziskovosťou, sú donútené znižovať náklady, aby si udržali ziskové marže. Týka sa to aj všetkých automobiliek, vrátane Volkswagenu.
Najväčší nemecký výrobca vozidiel vo štvrtok oznámil, že ide zahájiť „výrazné znižovanie nákladov“. Dôvodom sú „príliš nízke marže“. Prevádzkové marže kľúčových značiek VW klesli pod päť percent, čo je nezlučiteľné s cieľmi firmy.
Zámerom automobilky je znížiť náklady v Európe o 10 percent. V niektorých fabrikách sa úspory priblížili už k štvrtine, no stačiť to nebude.
Finančný riaditeľ Arno Antlitz uviedol, že investičné výdavky na roky 2025 až 2029 sa znížia na približne 165 miliárd eur z úrovne 180 miliárd naplánovaných na roky 2024 až 2028. „Je to o nákladoch, nákladoch a nákladoch" dodal Oliver Blume, CEO Volkswagenu.
Časť úspor má pochádzať z externého vývoja softvéru, čo podporila 5-miliardová investícia do Rivianu. Ďalšie úspory prídu zo skoršieho odchodu do dôchodku pracovníkov, čo si však vyžiada určitý čas.
Volkswagen si ešte v novembri vyčlenil 10 miliárd eur na zníženie počtu zamestnancov. Koncom apríla sa objavila informácia, že spoločnosť ponúka 50-tisíc eurový bonus pre dlhodobých pracovníkov, ak ukončia svoje kontrakty skôr.
Podobné úspory vo výške 9 miliárd dolárov ešte v júni oznámil Stellantis. Po katastrofálnych výsledkoch zverejnených minulý týždeň spoločnosť oznámila ďalšie zníženie pracovných miest v USA a rovnako bonus pre pracovníkov, ktorí sa rozhodnú odísť dobrovoľne.
Na automobilky je naviazaných mnoho pracovných pozícií v celom segmente automotivu, čo sa prejaví na sekundárnej zamestnanosti. Pri pokračujúcom prepade priemyslu v eurozóne, no najmä Nemecku, začína stúpať miera nezamestnanosti.
Vo štvrtok nemecká Bundesagentur für Arbeit oznámila výrazný nárast počtu nezamestnaných na úroveň 2,8 milióna. V rovnakom čase sa znížil počet voľných pozícií.
„Slabý ekonomický vývoj vytvára tlak na trh práce,“ povedal regionálny riaditeľ BA Daniel Terzenbach. Nezamestnanosť sa preto „zvýšila viac ako zvyčajne“, keď dosiahla najvyššie úrovne od covidu.
V utorok zverejnené čísla ukázali, že HDP opäť v druhom kvartáli klesol, tentokrát o 0,1 percenta. Počas posledného roka stagnácie si nemecké firmy stále držali zamestnancov. Niektorí ekonómovia sa domnievajú, že pri pretrvávajúcom spomalení ekonomiky v tom nedokážu pokračovať.
Tvrdia, že nárast nezamestnanosti je pozitívny, keďže znižuje tlak na rast cien. Podľa iných však vytvára negatívnu špirálu, keď slabšie predaje spôsobia prepúšťanie, čo ďalej zníži spotrebiteľské výdavky. V tomto smere je nemecká ekonomika pre zvyšok Európy povestným kanárikom v bani.