Ak sa niekomu v roku 2022 skutočne darilo, tak to boli nie len energetické spoločnosti, ale aj prepravné firmy zabezpečujúce tok tovarov a surovín po celom svete. Dôvod bol presne ten istý ako pri energetike. Kapacity skrátka nestačili pokryť zvýšený dopyt.

Zápcha v prístave
Neprehliadnite

Prístavy sú zapchaté ako nikdy, inflácia ešte porastie

Zatiaľ čo v energetike bolo riešenie jasné – obmedziť dopyt, diverzifikovať dodávateľov a zvýšiť produkciu – v logistike to také jednoduché nebolo. Niežeby nižší dopyt a vyššia ponuka nepomohli (kiežby to bolo také jednoduché), ale v prístavoch sa vytvorili také prebytky prázdnych kontajnerov a také monumentálne zápchy, že bolo jasné, že normalizácia situácie bude trvať dlhšie.

Rekordné tržby za čakanie v prístavoch

Prepravcovia síce robili, čo mohli, ale zväčša to znamenalo čakanie na nakládku či vykládku v prístavoch a účtovanie si rekordných sadzieb za každý deň služby. Druhá najväčšia globálna prepravná spoločnosť, dánska A.P. Moller-Maersk zverejnila za rok 2022 zisk pred zdanením, odpismi a úrokmi vo výške 36,8 miliardy dolárov.

Vyhliadky už také ružové nie sú a na tento rok sa očakáva zisk len vo výške štvrtiny uvedenej hodnoty. Spotrebitelia a firmy však majú dôvod na optimizmus. Čo sa nezaplatí na preprave, môže zostať v peňaženke. Ceny prepravy boli totiž prvým indikátorom toho, že ceny môžu prudko vzrásť.

Už koncom roka 2020, keď o vysokých cenách energií či inflácii nikto nechyroval, stúpli oproti roku 2019 ceny prepravy na dvojnásobok. Za ich rastom bola kombinácia silného online dopytu spotrebiteľov počas lockdownov. V Číne sa naložil obrovský náklad, ten dorazil do USA a Európy. Tam bola polovica zamestnancov v karanténe a problémy sa začali nabaľovať.

Vzhľadom na prudký dopyt po ďalších tovaroch a „péenky“ v prístavoch sa nikto nezdržoval ani s nakladaním prázdnych kontajnerov, a tie sa začali hromadiť, takže plné kontajnery nebolo kam vykladať.

Hory kontajnerov – či už prázdnych, alebo plných – čakali, kým bude dostatok rušnovodičov a kamionistov zdravých, aby ich moli odviezť z prístavu. Zúfalé firmy skupovali skladové kapacity v okolitých prístavov, takže začali stúpať aj ceny skladovania.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa