Automobilový priemysel, na ktorom je existenčne závislá slovenská ekonomika, čakajú ťažké časy. Hromadné prepúšťanie ohlasuje viacero firiem, pričom o prácu môže v Európe prísť až niekoľko stoviek tisíc ľudí.
Výhodou v európskych firmách dosiaľ bolo, že zaviedli kurzarbeit, podotkol Petr Knap, vedúci oddelenia pre automobilový sektor v poradenskej firme EY. Preto ešte podľa neho ľudia neprišli o prácu. „Táto podpora vo forme štátneho príspevku na mzdy zamestnancom však raz skončí a v nasledujúcich mesiacoch môže prísť väčšia vlna prepúšťania," uviedol pre české Hospodářské noviny.
Výpovede a ušetrené miliardy
Spomínaný krok už oznámila francúzska automobilka Renault, ktorá prepustí zhruba 15- tisíc ľudí, teda necelých desať percent. Pri obmedzovaní výroby väčšiu pozornosť sústredí na ziskovejšie modely. Firma plánuje ušetriť najbližších päť rokov viac než dve miliardy eur.
V žilinskom závode KIA budú vyrábať aj elektromobil
Ďalším veľkým hráčom, ktorý už otvorenie hovorí o škrtoch v podobe rušenia pracovných miest, je švédsky výrobca nákladných áut a stavebnej techniky AB Volvo. V druhom polroku chce zrušiť po celom svete viac než 4-tisíc administratívnych pracovných pozícií, z toho 15 percent majú tvoriť miesta konzultantov. Firma to zdôvodňuje pandémiou koronavírusu, ktorá ovplyvnila dopyt po jej produktoch. AB Volvo zamestnáva celkovo 104-tisíc ľudí.
Japonská automobilka Nissan Motor chce pracovné miesta škrtať najmä v Európe. Prepustiť má celkovo 20-tisíc ľudí. V hre je i uzavretie závodu v Barcelone.
Aj luxus trpí
Koronakríza sa nevyhla ani luxusným značkám. Prepúšťanie plánuje výrobca športových áut McLaren Group. Z celkového počtu 4-tisíc zamestnancov má odísť 1 200. Podobne bude postupovať britská spoločnosť Bentley, ktorá je súčasťou nemeckého koncernu Volkswagen. Výpoveď má dostať tisíc ľudí, teda štvrtina. "Covid-19 nebol spúšťačom, ale urýchľovačom tohoto opatrenia," komentoval situáciu šéf podniku Adrian Hallmark.
Reštart až v treťom štvrťroku
Do akej miery táto situácia ovplyvní zamestnanosť v automobilkách na Slovensku, ešte nie je jasné. Všetky štyri automobilky však pre pandémiu prerušili svoju výrobu na niekoľko týždňov. Spôsobilo to, že väčšina dodávateľov na Slovensku výrazne znížila objem výroby alebo zavrela prevádzku. Reštart automobilového priemyslu možno podľa KPMG Automotive Institute očakávať najskôr v treťom štvrťroku 2020.
Slovensko je naďalej svetovým lídrom vo výrobe automobilov na hlavu. Vlani vyprodukovalo 202 osobných motorových vozidiel na tisíc obyvateľov. V minulom roku zišlo podľa Zväzu automobilového priemyslu SR z výrobných liniek slovenských automobiliek viac ako 1,1 milióna vozidiel, čo je v porovnaní s rokom 2018 mierny nárast. Podiel automobilového odvetvia na celkovom priemysle dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta. Automobilový priemysel priamo zamestnáva viac ako 177-tisíc ľudí a celkovo generuje až 275-tisíc pracovných miest.
Dotácie na ekologické autá sú späť. Vláda spustila druhé kolo podpory nákupu elektromobilov
Európske združenie výrobcov automobilov pripomína, že počas krízy v roku 2008 prišlo v EÚ o prácu zhruba 440-tisíc zamestnancov v automobilkách a v ich dodávateľských firmách.