Volá sa to plán Global Gateway (Globálna brána). Má konkurovať čínskej iniciatíve Belt and Road (Pás a cesta, BRI) a tiež ekonomickému a politickému vplyvu, ktorý Peking vďaka nej získal. Európska únia chce investovať 300 miliárd eur na vytvorenie infraštruktúry a ďalšie projekty, aby si posilnila postavenie v rámci celosvetového obchodu a znížila svoju závislosť na Číne a čínskych produktoch.

Ide o snahu vytvoriť systém prístavov, ciest, káblov z optických vlákien, ale aj pravidiel v podobne colných opatrení atď. Návrh Európskej komisie, ktorý mala k nahliadnutiu redakcia Financial Times (FT), naznačuje, že ambície EÚ sa budú vo veľkej miere opierať o využitie výdavkov súkromného sektora, ako aj verejných investícií, pričom finančné krytie majú zabezpečovať aj členské štáty únie. Zapojená má byť aj Európska investičná banka so sídlom v Luxemburgu.

Rok 2027 ako méta

Peniaze by mali smerovať do digitalizácie, zdravia, klímy, energetiky a dopravy, ako aj do vzdelávania a výskumu. Preinvestované majú byť do roku 2027. „Ponúknutím možností pozitívnej voľby pre rozvoj globálnej infraštruktúry má Global Gateway prispieť k medzinárodnej stabilite a spolupráci a ukázať, že demokratické hodnoty ponúkajú istotu a spravodlivosť, udržateľnosť pre partnerov a dlhodobé výhody pre ľudí na celom svete,“ uvádza sa v návrhu dokumentu.

Čína sa v roku 2020 stala najväčším obchodným partnerom EÚ a predbehla USA. Avšak obchodné vzťahy zostávajú napäté. V tomto roku už Európsky parlament stihol odhlasovať zmrazenie významnej obchodnej dohody s Čínou, pričom došlo k tzv. tit-for-tat sankciám.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa