Jedna z najdynamickejších zmien v súčasnom priemysle sa odohráva v automobilovom sektore. Elektromobilita zmení toto odvetvie raz a navždy a len čas ukáže, kto bude v novom prostredí lídrom. Megaúspechom, ktorý dokázala dosiahnuť v súčasnosti najcennejšia automobilová spoločnosť Tesla, sa inšpirovalo mnoho ďalších hráčov. Po celom svete vznikli desiatky elektromobilových startupov a donútili reagovať aj tradičné veľké koncerny.

Vlani globálna ročná produkcia elektromobilov prvýkrát presiahla 10-miliónovú hranicu. To je 50-percentný nárast oproti predchádzajúcemu roku. V minulom roku sa zároveň zmenil líder odvetvia, keď Teslu vystriedala na priečke najväčšieho producenta elektroáut čínska spoločnosť BYD.

Nie všetko však ide dopredu, budúcnosť automobilového priemyslu môže byť aj históriou.

Spisovateľka Jamie Feldmarová sa na ulici zamilovala do kabrioletu Saab z roku 1993 a ten si aj pred šiestimi mesiacmi kúpila. „Udržať auto pri živote však bola fuška, ktorá si vyžiadala časté odťahovky a veľa času stráveného v špecializovaných servisoch,“ hovorí o svojich patáliách spisovateľka. „Prvých pár týždňov bolo úžasných, ale teraz sa bojím jazdiť na dlhé vzdialenosti. Nebudem hovoriť, že svoje rozhodnutie ľutujem, ale chápem, prečo ľudia, ktorí spravia niečo podobné, majú spravidla aj druhé auto,“ hovorí J. Feldmarová.

Nadšená majiteľka vozidla možno presne nevedela, do čoho sa púšťa, ale tušila, že si v skutočnosti kupuje trojtisíc kilogramovú zombie. V podobnej situácii sa ocitnú aj iní majitelia áut, keď spoločnosť prestane vyrábať daný model alebo sa stane, že skrachuje. História automobilového priemyslu je dlhá a plná mŕtvol automobilových koncernov.

V roku 2008 sa spoločnosť General Motors, ktorá vlastnila Saab, dostala do finančných problémov a rozhodla sa Saab predať. Počas nasledujúcich niekoľkých rokov prešiel Saab niekoľkými rukami, vrátane nemeckého výrobcu BMW a čínskeho NEVS. Značka nedokázala prežiť v konkurencii na medzinárodnom trhu s automobilmi a v roku 2011 bola nútená vyhlásiť bankrot.

BYD New Product Launching Conference In Beijing
Neprehliadnite

Buffett s Mungerom urobili dobre, keď si nevsadili na Muska, ale na jeho čínskeho konkurenta

S prechodom na elektrické vozidlá vzniká úplne nová skupina automobilových spoločností - mnohé z nich ohlasujú výrobu vo veľkom, oslovujú zákazníkov budúcnosťou maľovanou na ružovo. Že ich biznis a účtovníctvo môžu stáť na vratkých nohách, nemajú prečo zdôrazňovať.

Startupy a autá

Investori za poslednú dekádu naliali množstvo kapitálu do nových spoločností, ktorých cieľom je konkurovať väčším a tradičným konkurentom. Za zmienku stoja americké spoločnosti Rivian, Lordstown, Lucid Motors, Fisker, Canoo a Faraday. Zaujímavé koncepty možno nájsť aj v Európe, sú nimi Polestar, Arrival, Lightyear, Volta Trucks, Tevva či Sono Motors. Do ringu sa tiež tlačia hráči z iných odvetví, ako napr. Apple a Xiaomi.

Vzhľadom na zástup mnohých neoverených začínajúcich výrobcov elektromobilov, ktorí prinášajú na trh nové vozidlá, sa kupujúci budú musieť pýtať, čo znamená vlastníctvo auta, ktoré stratí firmu, ktorá ho vyrobila.

Od roku 1903, keď sa Henry Ford a jeho konkurenti začali pohrávať s „kočiarmi bez koní,“ vzniklo len v USA 2,5 tisíca automobiliek. V súčasnosti je ich približne päťdesiat. Podľa spoločnosti Hagerty, ktorá poisťuje zberateľské predmety, takmer každé piate vozidlo zberateľov vyrobila spoločnosť, ktorá medzičasom prestala existovať.

Strácajú sa

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa