Minuloročný pokles internetových nákupov má na svedomí pokles spotreby vyvolaný vysokou infláciou. Ľudia nakupovali primárne tovar, ktorý nutne potrebovali. Koncom roka sa však situácia zmenila k lepšiemu. Posilnenie e-commerceu nepocítili len predajcovia či prepravné a dopravné spoločnosti, ale aj developeri vo svojich logistických parkoch. V prípade príchodu veľkých zahraničných firiem však hrozí, že nebude dostatok voľných skladovacích priestorov.
Firmy majú dostatok skladov
Každý úspešný online predajca alebo kuriérska firma musí mať kvalitné zázemie. Týka sa to dostatočných skladových priestorov, efektívnych skladovacích procesov i rýchleho doručovania. V tejto súvislosti sa darí doručovateľskej firme Packeta na Slovensku, ktorá je so súčasnou ponukou skladových priestorov spokojná.
Vďaka automatizácii dokázala koncom minulého roka reagovať na rast elektronického obchodu. Ako však priznáva výkonný riaditeľ spoločnosti Alexander Jančo, trochu horšie je to v prípade miest Poprad či Trenčín, kde je úspešné hľadanie vhodných priestorov problematické.
„Kľúčová je pre nás komunikácia zo strany developerov nových rezidenčných a komerčných priestorov,“ hovorí riaditeľ a dodáva, že Packeta sa snaží s nimi čo najužšie spolupracovať aj pri budovaní nových Z-BOXov tak, aby boli pre zákazníkov dostupné v takýchto novopostavených lokalitách.
Na posilnenie e-commerceu poukazuje aj generálny riaditeľ spoločnosti DPD na Slovensku Peter Pavuk. Dynamika nákupov sa vracia na úroveň z roka 2021, kedy nakupovalo 81 percent ľudí cez internet. O rok neskôr prišlo ochladenie, online obchod využilo 74 percent ľudí. Vlani toto číslo dosiahlo už 80 percent.
„Význam online nakupovania bude rásť,“ tvrdí P. Pavuk, podľa ktorého zákazník bude citlivejší na cenu a doručovanie tovaru. „Ďalšie rozširovanie našej siete odberných miest a samoobslužných boxov je preto jedna z oblastí, na ktorú sa zameriavame,“ hovorí s tým, že skladových priestorov je dostatok.
Spokojnosť s dostatkom skladov vyjadruje taktiež prevádzkový riaditeľ online lekárne Pilulka.sk Ľuboš Baran. Ako podčiarkuje, tých majú dosť na nasledujúce roky. Preto táto otázka nie je ich prioritou.
Podľa PR manažérky Alza.sk Elišky Čeřovskej úspešné môžu byť len obchody, ktoré majú dostatok skladov, rozvíjajú automatizáciu a poskytujú ľuďom čo najlepší možný zážitok z nakupovania. S tým súvisí rýchle a spoľahlivé dodanie tovaru a efektívna zákaznícka podpora.
Elektronický obchod stavil na rýchle doručovanie do boxov a na členský program, vďaka ktorému majú zákazníci doručenie do AlzaBoxov, do predajní a na odberné miesta zadarmo. Vďaka nim tiež dosiahli lepšie výsledky, hoci vzhľadom na minuloročné utlmenie trhu boli v očakávaniach konzervatívni.
Obchody ako multifunkčné centrá
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?