Akékoľvek zvýšenie nákladov sa nevyhnutne premietne budúci rok do cien tovarov a služieb. V sektore cestnej prepravy okrem nárastu DPH a transakčnej dane musia dopravné a logistické spoločnosti čeliť aj plánovanému zvýšeniu mýtnych poplatkov od 1. júla 2025. Tieto faktory zvýšia vstupné náklady a ovplyvnia ceny prepravných služieb. Odborníci očakávajú, že ceny v oblasti cestnej prepravy vzrastú o šesť až dvanásť percent, pričom v niektorých prípadoch môže nárast dosiahnuť až dvadsať percent, v závislosti od typu prepravy a segmentu.

Vyššie náklady tlačia na sektor

V roku 2024 došlo k očisteniu trhu, pričom viaceré dopravné firmy sa stiahli kvôli problémom s cash-flow, nedostatočným investíciám či neefektívnym procesom. Regionálny riaditeľ spoločnosti cargo-partner pre severnú a východnú Európu Tibor Majzún upozorňuje, že podobný trend bude pokračovať budúci rok. Klienti sú nastavení na tzv. „safe mode“, čo znamená, že nezvyšujú svoje výdavky na prepravu.

V cargo-partner sa snažia zachovať vysokú kvalitu služieb a optimalizovať kapacity aj v čase, keď rastú náklady na vodičov, pohonné hmoty, mýto a ďalšie prevádzkové výdavky. Tieto faktory ale musia byť zohľadnené v cenách prepravných služieb, aby sa zabezpečili kvalitné a včasné dodávky v dodávateľsko-odberateľskom reťazci.

Kým rast DPH ovplyvní najmä domácnosti, dopravcov zasiahne najmä zvýšenie mýta, rast poistného, transakčná daň a drahšia pracovná sila. Ako upozorňujú odborníci, cena prepravy môže narásť až o 10 až 20 percent, pričom dopravné firmy čelia stále rastúcim finančným tlakom. Aj keď tu doprava bude, odborníci výrazný rast kapacít, ani znižovanie cien za prepravy nepredpokladajú.

„Pri navýšení mýta, zvýšení sadzby DPH či zavedení novej transakčnej dane logicky cena prepravy pôjde hore. To znamená nárast cien prepravných služieb vo všeobecnosti, pričom dopravca ako taký z toho nebude mať absolútne žiaden zisk,“ uvádza Lukáš Búzek, prevádzkový riaditeľ Geis SK a dodáva: „Zvýšené poplatky mýta na Slovensku idú súkromníkom a daň štátu.“

Obmedzené investície do modernizácie

Hoci investície do modernizácie a digitalizácie zlepšujú efektivitu a ziskovosť, priestor na ne je pre dopravné firmy vzhľadom na nízke marže obmedzený. Ako uvádza T. Majzún, návratnosť investícií do modernizácie vozového parku je štyri až päť rokov. „Každý dopravca má síce iný percentuálny podiel jednotlivých nákladov na celkovej cene za prepravu, ale tá môže narásť od 10 do 20 percent.“

Spoločnosti ako FM Logistic však ukazujú, že digitalizácia môže priniesť pozitívne výsledky. Ich investície do automatizácie a digitalizácie v roku 2024 priniesli nielen zlepšenie zákazníckej spokojnosti, ale aj efektivity. „Tieto kroky prispeli k rastu tržieb a zvýšeniu zisku, pričom návratnosť investícií sme dosiahli rýchlejšie, než sme očakávali,“ uvádzaBusiness Development Manager FM Logistic Slovensko Andrej Ott. Firma skrátila čas manipulácie s tovarom, znížila prevádzkové náklady a zvýšila presnosť dodávok.

Logistické spoločnosti tiež analyzujú historické dáta na predikciu dopytu a zlepšenie plánovania kapacít. „Transparentnosť v doručovacích časoch a prípadné obmedzenie dodávok po určitom termíne pred sviatkami môže byť nápomocné,“ zdôrazňuje manažérka cestnej dopravy Kuehne+Nagel Slovensko Lucia Slimák.

Zvládanie sezónneho dopytu

Počas sezón, ako sú Vianoce, musia logistické spoločnosti posilniť kapacity na zvozových linkách, v skladoch a optimalizovať personálne obsadenie. Spoločnosť cargo-partner pozorovala od októbra zvýšený dopyt nielen od stálych klientov, ale aj od nových, ktorí predtým využívali služby iných firiem. „Posilňujeme stále kapacity na zvozových linkách, v skladoch a optimalizujeme vyťaženie a kapacity nášho personálu, ktorý zohráva rozhodujúcu úlohu pri zvládaní tejto záťaže. Napriek tomu, vzhľadom na nedostatok prepravných kapacít a personálu, nie je možné uspokojiť všetky dopyty,“ vysvetľuje T. Majzún.

Podľa prezidenta ČESMAD Slovakia Pavla Piešťanského nie všetky segmenty zaznamenávajú rast dopytu. Oblasť automotive napríklad zaznamenáva útlm. Naopak, zvýšené nároky na distribúciu potravín a spotrebného tovaru vyžadujú lepšie plánovanie prepravných kapacít. „Dobré zmluvy za férových podmienok so spoľahlivým dopravcom sú základom zvládnutia aj sezónnych výkyvov,“ dodáva.

FM Logistic sa snaží zvýšiť energetickú efektívnosť a digitalizáciu, ktoré znižujú prevádzkové náklady. „V doprave implementujeme optimalizačné algoritmy, ktoré plánujú trasy tak, aby sa minimalizovala spotreba paliva. Digitalizácia nám umožňuje zlepšiť sledovanie a riadenie procesov, čím znižujeme manuálne chyby a straty,“ vysvetľuje A. Ott.

Nedostatok vodičov prehlbuje krízu

Téma nedostatku vodičov je stále aktuálnejšia. Podľa štatistík Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU) chýba v Európskej únii 233-tisíc vodičov, pričom do roku 2028 by to mohlo byť až 745-tisíc. T. Majzún upozorňuje, že tento trend negatívne ovplyvňuje plnenie zákazníckych dopytov a brzdí rozvoj celého sektora.

Alarmujúci je aj vekový profil vodičov – iba približne päť percent má menej ako 25 rokov, pričom väčšina je už na hranici dôchodkového veku. „Tento trend kladie dôraz na potrebu štátnych investícií do sektora, keďže cestná doprava je kľúčová pre priemyselnú výrobu nielen v našom regióne, ale aj v celej EÚ,“ hovorí T. Majzún s tým, že v cargo-partner sa s týmto problémom stretávajú pravidelne.

Lucia Slimák predpokladá, že situácia sa bude ešte zhoršovať. „Nedostatok vodičov je spôsobený dlhodobo neatraktívnosťou tohto povolania pre mladých ľudí a dnes už veľmi vysokým priemerným vekom zamestnancov v tomto segmente,“ upozorňuje. Podľa expertky bude v roku 2028 celosvetovo chýbať približne až milión vodičov.

P. Piešťanský vidí situáciu tiež pesimisticky, keďže nedostatok vodičov je dlhodobý problém. Povolanie vodiča podľa neho stráca atraktivitu najmä kvôli sociálnemu vylúčeniu, stresu, vysokej zodpovednosti, prísnej legislatíve a postihom kontrolných a policajných orgánov. „Znižuje to množstvo disponibilných vozidiel na prepravy, zvyšuje cenu prepravy a núti dopravné i špedičné firmy viac optimalizovať svoje plánovanie,“ uzatvára odborník.

Ďalšie dôležité správy

HaboLNG
Neprehliadnite

Bezemisná doprava v Európskej únii do roku 2050 bude extrémne drahá