Voliči (ale aj vodiči) žiadajú zastavenie rastu palív. To vláda nedokáže splniť, ale môže to sľúbiť, prípadne zaviesť dočasné riešenie. Skutočné riešenie chce chladnú hlavu a čas. Lenže, komu sa chce čakať, keď inflácia drví obyvateľstvo už dnes.
Majiteľ Slovnaftu nestíha rátať miliardy, embargo sa odkladá
Rôzne krajiny prinášajú rôzne opatrenia, ktorých platnosť väčšinou vyprší počas najbližších mesiacov. Otázkou je, čo budem potom. Slovensko zase navrhuje jedno opatrenie ráno, druhé poobede a najväčšie prekvapenie si chystá na večer. Zatiaľ neplatí nič. Pritom si stačí porovnať jednotlivé krajiny a ukáže sa, čo funguje a čo nie.
Slovensko ešte nevie, čo presne chce
Slovenská vláda mala pôvodne v pláne znížiť DPH na palivá, to však neodporúča Európska komisia. Spotrebiteľov by to vraj neochránilo, pretože predajcovia palív by pokles čiastočne dorovnali a ceny by klesli minimálne. Praxou v Európskej únii je skôr znižovanie spotrebnej dane.
Druhý plán bol teda pokles spotrebnej dane, ministerstvo financií však argumentuje, že Slovensko má jednu z najnižších daní v Európe, takže ani tadiaľ cesta nevedie. Motoristi by možno mali ministrovi financií ukázať porovnanie krajín Vyšehradskej štvorky a už by to nevyzeralo tak, že Slovensko má najnižšiu spotrebnú daň. Práveže najvyššiu.
Vláda nakoniec schválila mimoriadnu daň pre Slovnaft, ktorý má platiť 30 percent zo špeciálneho výnosu z lacnejšej ruskej ropy. Ruská ropa je z dôvodu vojny na Ukrajine a sankcií voči Rusku lacnejšia o približne 30 percent.
Ak túto zmenu schváli parlament, vláda by od júna mala získavať desiatky miliónov eur mesačne (do 300 miliónov ročne), ktoré však nepoužije na zníženie cien palív. Použije ich na podporu rodín.
Počas rokovaní so Slovnaftom sa hovorilo aj o tom, že rafinéria udrží relatívne nízke ceny palív v rámci Európy. Aj doteraz boli totiž palivá na Slovensku po očistení od spotrebnej dane a DPH v rámci Európy lacné. Či sa to bude dariť aj po mimoriadnom zdanení, je otázne.
Slovensko je unikát. Na vysoké ceny energií reaguje tak, že na svoje príjmy z palív nesiahne, zdaní rafinériu a výnos použije na iné účely, ako je zníženie cien palív pre motoristov. Jediné pozitívum by bolo, ak by sa získané peniaze adresne využili na pomoc tým, ktorí ich najviac potrebujú. V tejto disciplíne však zatiaľ slovenská vláda nevyniká.
Komisia: Máte vyššie daňové príjmy, využite ich
Európsky komisár pre hospodárstvo Paolo Gentiloni vládam namiesto znižovania DPH na palivá radí, aby využili svoje zvýšené daňové príjmy. Z drahých energií sa platí zvýšená DPH, zvýšenú daň zo zisku platia aj energetické firmy.
Nevylučuje aj zdanenie mimoriadnych príjmov energetických spoločností. Vyzbierané peniaze by sa mali použiť na pomoc najviac zasiahnutým domácnostiam a firmám.
Brusel zároveň podporuje myšlienku využitia prostriedkov zo zdanenia mimoriadnych príjmov na ďalšie investície do obnoviteľných zdrojov a do úspory energie. Tým by sa mal postupne znížiť dopyt po fosílnych palivách a tlmiť nárast ich cien.
Zníženie spotrebnej dane je populárne, ale neudržateľné
Viaceré krajiny v Európe zaviedli zníženie spotrebných daní na palivá, vždy však ide o dočasné opatrenia. Španielsko dalo zľavu 20 centov na liter, ktorú zaplatí z troch štvrtín vláda a zvyšok zaplatia energetické firmy. Opatrenie platí len do konca júna.
Nemecko znížilo spotrebnú daň na benzín o 30 centov na liter a o 14 centov na naftu. Opatrenie bude platiť len v lete, od júna do augusta. V tom istom čase budú lacnejšie mesačné lístky na autobusy a vlaky v regionálnej a miestnej doprave. Stáť budú len deväť eur.
Poľsko si vydupalo výnimku v Bruseli a znížilo DPH na palivá, čím znížilo ceny na pumpách o približne 15 centov na liter. Ide však len o dočasné opatrenie, ktoré vyprší už v júli tohto roka.
- Zníženie spotrebnej dane. Značka: na pár mesiacov
Spotrebnú daň či DPH na palivá znížilo viacero krajín, vrátane Nemecka, Španielska, Poľska, Česka, Francúzska či Talianska. Bez výnimky však išlo o dočasné opatrenie na niekoľko mesiacov. Vládu to totiž stojí nemalé peniaze, ktoré môže získať len zdaňovaním, škrtaním, alebo zadlžovaním. Z dôvodu vyšších cien energií majú vlády o niečo vyššie daňové príjmy, Brusel ich namiesto plošného znižovania daní vyzýva skôr na to, aby daňové príjmy využili na adresnú pomoc najviac postihnutým ľuďom a firmám.
Spotrebnú daň znižovali aj vo Francúzsku a Taliansku. Zatiaľ čo Paríž ponúkol zľavu 15 – 18 centov na liter, podľa druhu paliva, Taliansko znížilo cenu až o 30 centov na liter. Spoločným menovateľom však je, že zľavy platia len do leta. Všetky opatrenia totiž každú vládu stoja stovky miliónov eur a nie je možné ich ponechať v platnosti večne. Iste, môžu sa predĺžiť, ale raz sa skončia.
Stanovenie stropu na ceny povedie k palivám na prídel
Umelo nízke ceny Slováci zažili počas socializmu. Vo výsledku bolo všetko lacné a zároveň nič nebolo dostať. Tovar bol na prídel, kto skôr prišiel, ten skôr mal. Za nízku cenu sa totiž neoplatilo vyrábať a z nízkych príjmov nebolo možné nakúpiť dosť surovín, prípadne investovať do rozšírenia výroby.
Práve týmto smerom sa však vydalo Maďarsko, ktoré už na jeseň 2021 zaviedlo strop na ceny palív vo výške 480 forintov na liter, čo je menej ako 1,3 eura. Výsledkom bolo, že skrachovali viaceré menšie čerpacie stanice, pretože odmietali predávať palivá so stratou. Zároveň sa začala nákupná turistika zahraničných motoristov, ktorí húfne chodia tankovať do Maďarska.
Či následne ostane dosť benzínu pre Maďarov, sa ešte uvidí. Zatiaľ sa zaviedlo ďalšie administratívne opatrenie – obmedzenie prístupu k pohonným hmotám so zastropovanou cenou. Výborne, Budapešť.
Británia novú daň nezavedie, ak ropné firmy splnia podmienky
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?