Aj pandémia nového koronavírusu a s ňou súvisiaca hrozba výpadku dodávok niektorých potravín zo zahraničia nám opäť pripomenula dôležitosť domácej produkcie. Hoci sa hrozba tentokrát nenaplnila, minister pôdohospodárstva Ján Mičovský hovorí, že obavy sú aj v budúcnosti namieste. Preto podľa neho treba výrobu a predaj domácich potravín čo najviac podporiť.

„Našou prioritou je zvyšovanie potravinovej sebestačnosti Slovenska, v ktorej dostupnosť slovenských potravín v obchodoch hrá kľúčovú úlohu,“ zdôraznil J. Mičovský.

Aj keď minister horlí za väčšiu sebestačnosť a podporu domácich výrobcov potravín, viacerí z nich majú ťažké srdce na štát, ktorý im podľa nich neposkytuje také podmienky, ako má ich konkurencia v susedných krajinách.

Na snímke Ing. Tomáš Kohút, MBA, generálny riaditeľ slovenskej spoločnosti SANAGRO a.s., ktorá na slovenskom trhu pôsobí už od roku 2012. Zameriava sa na oblasť prvovýroby v poľnohospodárstve a na Slovensku patrí medzi najväčších producentov v oblasti rastlinnej výroby.
Neprehliadnite

Šéf Sanagra: Nevylučujem, že v budúcnosti sa zlúčime s Esinom

Na druhej strane, témy sa už dlhšie chytajú aj obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku. Ako keby chceli svojim zákazníkom dokázať, že ich zahraničný pôvod nehrá úlohu a dbajú aj na ekonomické záujmy krajiny, v ktorej pôsobia. Cieľavedome nadväzujú spoluprácu s domácimi potravinárskymi výrobcami, robia o tom informačné kampane a prostredníctvom niektorých reťazcov sa dokonca slovenský tovar dostáva aj na zahraničné pulty.

Novú kampaň na podporu zastúpenia slovenských výrobkov spustila spoločnosť Billa. Chce ich vo väčšej miere zviditeľniť na pultoch a v chladiarenských vitrínach vo svojich predajniach, pričom na ne nakupujúcich upozorní logom s heslom „Doba slovenská“.

Už koncom vlaňajšieho roka si dala Billa záväzok zvýšiť podiel slovenských výrobkov na svojich pultoch a zvýšiť ich predaj o desať percent. V súčasnosti sa predaj zvýšil o 14 percent a od začiatku roka pribudlo v portfóliu reťazca viac ako 80 nových slovenských výrobkov.

Zdroj: BILLA

Domácich dodávateľov zvýhodnia

Celkový podiel domácich výrobkov v Bille je v priemere 43 až 44 percent. Počas sezóny, keď je k dispozícii úroda domácej zeleniny a ovocia, sa šplhá aj na 50 percent. Slovenského pôvodu je väčšina čerstvých mäsových a mliečnych výrobkov. U vajec je podiel stopercentný. Reťazec predáva potraviny aj pod vlastnou značkou „Slovenská farma“, ktorých pôvod je výlučne domáci.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa