„V našej škole pozná heslo na wifi sieť iba jeden zasvätený učiteľ informatiky. Na požiadanie nám sieť sprístupní do mobilov, ale nesmieme sa pozerať,“ smeje sa učiteľ Peter z okresu Dubnica nad Váhom.

„V zborovni máme iba niekoľko počítačov. Keď ho potrebujem, aby som si pripravila prácu pre žiakov, tak sa často k nemu nedostanem,“ reaguje učiteľka dejepisu zo základnej školy v okrese Trnava Silvia. Párkrát si priniesla vlastný notebook, ale škola má striktné pravidlá. Prístup na wifi sieť z vlastného počítača jej zamietli. „V dnešnej dobe sa mi to zdá ako poriadna brzda,“ komentuje.

V školách chýba dostatok počítačov.
Zdroj: Profimedia
V školách chýba dostatok počítačov.

Učiteľka Mária učí na základnej škole desať rokov. V zborovni patrí k najmladším. Komentuje digitálne schopnosti svojich kolegov. „Často pomáham mojim kolegom s vytvorením diplomu, alebo plagátu. Obrovský problém majú aj so spravovaním edupage.“

Problémy s digitálnymi zručnosťami veľmi pozorne vnímajú aj žiaci a študenti. „Naša chemikárka učí už posledný rok, potom pôjde do dôchodku. Počas online vyučovania sme sa však s ňou trápili. Nevedela, ako nás učiť cez počítač a popravde, takmer nič sme sa nenaučili,“ hovorí gymnazistka Zuzana.

Podobné skúsenosti mala aj s ďalšími staršími učiteľmi, ktorí riešili iba to, kto poslal a kto neposlal vypracované zadania. Konkrétne učivo však takmer vôbec nepreberali.

Zoomeri chcú komunikovať, ale často narážajú na nepochopenie.
Neprehliadnite

Generácia Z má k práci iný prístup a často sa borí s nepochopením

„Keď som sa pýtala učiteľky, či si môžem písať poznámky priamo do notebooku, vysmiala ma. Mne sa to však zdá jednoduchšie,“ reaguje ďalšia stredoškoláčka Laura. Našla však pochopenie u ďalších učiteľov, preto si na niektorých hodinách píše poznámky do notebooku.

Škola už skončila, ešte si to neuvedomuje, že jej úlohou už nie je len odovzdávanie poznatkov.
vysvetľuje expertka na generáciu Z a generáciu Alfa Henrieta Holubeková
Škola verzus práca

Viacerí odborníci bijú na poplach. Aktuálne požiadavky na zručnosti sú iné, ako sa v školách bežne učí. Potrebné sú takzvané non-kognitívne zručnosti – schopnosť pracovať v kolektíve, komunikačné zručnosti.

„Toto všetko dnešná škola neučí. Škola už skončila, ešte si to neuvedomuje, že jej úlohou už nie je len odovzdávanie poznatkov. To máme na internete, na to už nepotrebujeme školu. Škola má naučiť, ako sa učiť a naučiť reálne zručnosti. Toto je ešte na dlho,“ vysvetľuje expertka na generáciu Z a generáciu Alfa Henrieta Holubeková.

Učiteľov nad 41 rokov je v školách 60 percent

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa